RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AVA lanceert met Joybox de “HelloFresh van het knutselen”

icon
Algemeen13 oktober, 2020

Met creatieve dozen onder het merk Joybox wil AVA gezinnen met kinderen inspiratie aanreiken om samen te knutselen. Een remedie tegen verveling in tijden van corona.

 

Instant oplossing

Samen met het Antwerpse reclameagentschap Friendship lanceert AVA een nieuw concept: de Joybox, een doe-het-zelf knutseldoos waarmee ouders en kinderen thuis creatief aan de slag kunnen gaan. Elke doos bevat alle benodigdheden, van de juiste lijm tot kleurrijke pompons voor de final touch, voldoende om 1 à 2 kinderen tussen de drie en de twaalf jaar oud mee bezig te houden. Er zijn momenteel vier themaboxen verkrijgbaar. Ze zijn vanaf 13 oktober enkel online te koop op de webshop joybox.be. Friendship werkte het concept uit, Ava verzorgt het logistieke verhaal erachter: de producten en het samenstellen van de boxen.
 

“Het idee voor Joybox is ontstaan op een druilerige zondagnamiddag.”, vertelt Philippe Blondé, creatief directeur bij Friendship, “Zoals de meeste ouders wil ik mijn kinderen creatief bezighouden, liefst zonder dat ze veranderen in ‘schermzombies’. Met Joybox bieden we ouders een instant oplossing: geen opzoekwerk, geen gedoe, gewoon alle DIY-benodigdheden in één keer aan huis geleverd. Dit is de HelloFresh van DIY thuisactiviteiten en hobby’s. Daarvoor is AVA, een Belgisch familiebedrijf met alles om het te maken qua knutselbenodigdheden, de gedroomde partner.”

 

Creatieve ideeën

Het opzet sluit perfect aan bij de positionering van AVA, bevestigen bestuurders Fay en Koen Van Weddingen: “Friendship wil hiermee mama’s met kinderen bereiken, en dat is ook onze doelgroep voor de hobbycategorie. Het hobbysegment verkocht tijdens en na de lockdown supergoed: het is een echte thuisactiviteit. Met Joybox kunnen we onze klanten meer creatieve ideeën aanreiken. We zullen leren uit de reacties op de eerste thema’s: wat heeft succes en wat niet? In die richting kunnen we dan verder gaan.”
 

Het is voor de retailer een interessante oefening: “Vorig jaar hadden we al boxen uitgewerkt voor het decoreren van de kersttafel en de kerstboom, en die verkochten goed. Ook recenter, tijdens de lockdown, hebben we zonder al teveel publiciteit boxen verkocht. We geloven in het verhaal en we vinden het ook interessant om dit in de markt te zetten los van onze AVA winkels.”

 

Onlineverkopen op hoog niveau

AVA zag de omzet in de winkels sinds de heropening weer aantrekken, maar eind juli viel de verkoop weer terug na de verstrenging van de coronamaatregelen en de hittegolf. “We moeten het hebben van mooie momenten samen met familie en vrienden, en die zijn vandaag beperkt.” Mensen mogen immers geen feestjes organiseren, horeca en evenementen staan op een laag pitje, dus de verkoop van tafelbekleding is beperkt. Ook doopsuiker valt terug: er worden geen babyborrels georganiseerd. “Maar we klagen niet: de segmenten hobby en bureau doen het wél goed, met dank aan de vele thuiswerkers. Ook de terug naar school periode was niet slecht. De onlineverkoop blijft op een hoger niveau dan voor de lockdown.”
 

De grote vraag is nu wat er met kerst zal gebeuren. “Misschien zullen mensen geen groot kerstfeest geven met de hele familie, maar wel enkele feestjes in kleinere groepjes, zodat we daar toch van kunnen meegenieten. Mogelijk zullen mensen hun huis gezelliger willen maken omdat ze er meer tijd in doorbrengen.” Dat allemaal in de hoop dat de winkels niet opnieuw dicht moeten… “De overheid heeft het engagement genomen dat de scholen zoveel mogelijk zouden openblijven. Ik had het wel fijn gevonden mochten ze dat voor onze sector ook doen. Per slot van rekening is niet gebleken dat de coronahaarden in de winkels ontstaan.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN