AVA lanceert met Joybox de “HelloFresh van het knutselen”

AVA lanceert met Joybox de “HelloFresh van het knutselen”
Foto Joybox

Met creatieve dozen onder het merk Joybox wil AVA gezinnen met kinderen inspiratie aanreiken om samen te knutselen. Een remedie tegen verveling in tijden van corona.

 

Instant oplossing

Samen met het Antwerpse reclameagentschap Friendship lanceert AVA een nieuw concept: de Joybox, een doe-het-zelf knutseldoos waarmee ouders en kinderen thuis creatief aan de slag kunnen gaan. Elke doos bevat alle benodigdheden, van de juiste lijm tot kleurrijke pompons voor de final touch, voldoende om 1 à 2 kinderen tussen de drie en de twaalf jaar oud mee bezig te houden. Er zijn momenteel vier themaboxen verkrijgbaar. Ze zijn vanaf 13 oktober enkel online te koop op de webshop joybox.be. Friendship werkte het concept uit, Ava verzorgt het logistieke verhaal erachter: de producten en het samenstellen van de boxen.
 

“Het idee voor Joybox is ontstaan op een druilerige zondagnamiddag.”, vertelt Philippe Blondé, creatief directeur bij Friendship, "Zoals de meeste ouders wil ik mijn kinderen creatief bezighouden, liefst zonder dat ze veranderen in ‘schermzombies’. Met Joybox bieden we ouders een instant oplossing: geen opzoekwerk, geen gedoe, gewoon alle DIY-benodigdheden in één keer aan huis geleverd. Dit is de HelloFresh van DIY thuisactiviteiten en hobby’s. Daarvoor is AVA, een Belgisch familiebedrijf met alles om het te maken qua knutselbenodigdheden, de gedroomde partner."

 

Creatieve ideeën

Het opzet sluit perfect aan bij de positionering van AVA, bevestigen bestuurders Fay en Koen Van Weddingen: “Friendship wil hiermee mama’s met kinderen bereiken, en dat is ook onze doelgroep voor de hobbycategorie. Het hobbysegment verkocht tijdens en na de lockdown supergoed: het is een echte thuisactiviteit. Met Joybox kunnen we onze klanten meer creatieve ideeën aanreiken. We zullen leren uit de reacties op de eerste thema’s: wat heeft succes en wat niet? In die richting kunnen we dan verder gaan.”
 

Het is voor de retailer een interessante oefening: “Vorig jaar hadden we al boxen uitgewerkt voor het decoreren van de kersttafel en de kerstboom, en die verkochten goed. Ook recenter, tijdens de lockdown, hebben we zonder al teveel publiciteit boxen verkocht. We geloven in het verhaal en we vinden het ook interessant om dit in de markt te zetten los van onze AVA winkels.”

 

Onlineverkopen op hoog niveau

AVA zag de omzet in de winkels sinds de heropening weer aantrekken, maar eind juli viel de verkoop weer terug na de verstrenging van de coronamaatregelen en de hittegolf. “We moeten het hebben van mooie momenten samen met familie en vrienden, en die zijn vandaag beperkt.” Mensen mogen immers geen feestjes organiseren, horeca en evenementen staan op een laag pitje, dus de verkoop van tafelbekleding is beperkt. Ook doopsuiker valt terug: er worden geen babyborrels georganiseerd. “Maar we klagen niet: de segmenten hobby en bureau doen het wél goed, met dank aan de vele thuiswerkers. Ook de terug naar school periode was niet slecht. De onlineverkoop blijft op een hoger niveau dan voor de lockdown.”
 

De grote vraag is nu wat er met kerst zal gebeuren. “Misschien zullen mensen geen groot kerstfeest geven met de hele familie, maar wel enkele feestjes in kleinere groepjes, zodat we daar toch van kunnen meegenieten. Mogelijk zullen mensen hun huis gezelliger willen maken omdat ze er meer tijd in doorbrengen.” Dat allemaal in de hoop dat de winkels niet opnieuw dicht moeten… “De overheid heeft het engagement genomen dat de scholen zoveel mogelijk zouden openblijven. Ik had het wel fijn gevonden mochten ze dat voor onze sector ook doen. Per slot van rekening is niet gebleken dat de coronahaarden in de winkels ontstaan.”