AVA heeft de coronapandemie gevoeld: de sluiting van de horeca en het verbod op feesten zorgde voor verliescijfers en een fikse omzetdaling. Toch ziet de toekomst er goed uit, met een duidelijke relance in juni.
Corona maar geen crisis
Ook de Belgische retailer AVA bleef vorig jaar niet gespaard van de coronapandemie: de keten van papierwaren zag in boekjaar 2020 de winstcijfers wegzakken tot 3 miljoen euro in het rood. De omzet daalde tot 84 miljoen euro, ten opzichte van 101 miljoen euro een jaar eerder. In de B2B-afdeling halveerde de productie, met name door de lange sluitingsperiode van de horeca waar AVA onder meer papieren servetten en onderleggers levert.
“Bureau- en knutselmateriaal verkocht heel goed, aangezien mensen meer thuis waren, maar de verkoop aan de horeca en ook producten voor feesten en dopen deden het natuurlijk veel minder”, bevestigt medezaakvoerder Fay Van Weddingen.
Het bedrijf kan de klap niettemin goed opvangen, beklemtoont Van Weddingen: “We zijn een gezond bedrijf zonder schulden. We staan positief tegenover de toekomst, want in juni zat de vraag alweer flink in de lift. Er was een coronacrisis, maar zeker geen crisis bij AVA.”