Consument blijft aankoop uitstellen…
“Het is duidelijk, de autoverkoop trekt niet opnieuw aan“, zegt Philippe Decrock, van Federauto de koepelorganisatie van autoverkopers. “Na twee goede verkoopsjaren meldden merken ons begin dit jaar een gedaalde verkoop van 20%, sommigen zelfs 30%. Iedereen dacht dat het na september zou beteren maar de consument blijft zijn aankoop uitstellen.”
En dus grijpen de automerken én de dealers naar de grote middelen en pakken ze uit met ferme kortingen: bijna 10% korting op een Volvo V60, 20% korting op een Ford Focus, 23% op een Ford Fiësta, 27% op een Opel Meriva, 33% op een Fiat Punto. “Zelfs de goedkoopste wagens verkopen nog amper. We moeten iets doen“, zuchten de invoerders in koor.
Behalve met kortingen zwaaien de merken ook met extraatjes om de verkoop opnieuw aan te wakkeren: 7 jaar garantie + 7 jaar onderhoud + 7 jaar pechbijstand bij Mazda, 0%-financiering bij Opel, gratis uitrustingspakketten ter waarde van 6.000 euro bij Audi, noem maar op.
…en wordt steeds minder trouw
Ook de garagehouder zelf ziet zich verplicht zijn duit in het zakje te doen. Hij moet niet alleen de korting van het merk slikken, vaak moet hij ook nog eens aan zijn eigen winstmarge knabbelen om te vermijden dat een collega-dealers de deal afsnoept.
“Het idee dat een garagehouder verdient aan het onderhoud van de wagen klopt ook niet meer. Mensen stellen zelfs dat onderhoud steeds langer uit”, zegt Philippe Decrock. “Vaak zijn kopers voor het onderhoud niet eens trouw aan de garagist die hen een mooie korting gaf.”
Volgens Federauto kunnen veel garagisten hun technici zelfs niet meer voltijds aan de slag houden: “Dan worden ze technisch werkloos en doen ze beroep op het sociaal fonds. Dat fonds betaalde dit jaar al 12% meer uit dan vorig jaar.”
België zwaar getroffen
De Belgische autosector is lang niet de enige die het lastig heeft. Heel Europa is in hetzelfde bedje ziek, al deelt ons land toch wel zeer zwaar in de klappen.