Kortingenoorlog
Meer dan 12.000 euro aan kortingen en extra’s op een BMW 518d sedan, ruim 14.000 euro aan voordelen op de Mercedes E-klasse, bijna 10.000 euro op de Volkswagen Tiguan, 7.000 euro op de Opel Astra break. Of spreekt u liever in procenten: 33% korting op de Renault Scénic, 32% korting op de VW Golf…
“Er wordt wel eens gezegd dat een Belg geen auto koopt, maar een korting“, zegt Tony Verhelle van Autogids. “In andere landen worden ook kortingen gegeven, maar in België is de jacht op korting een sport. Een Belg die niet minstens 10% korting heeft bedongen, wordt aanzien voor een watje.”
Toch is er dit jaar meer aan de hand, schrijft Urbain Vandormael in zijn blog over de autosector. “De kortingenoorlog heeft te maken met de ongenadige concurrentiestrijd op de Europese markten, maar ook met het geschonden klantenvertrouwen als gevolg van het gesjoemel met de emissiescores door Volkswagen. Hoewel niet bewezen is dat ook andere automerken zich hieraan hebben bezondigd, leeft die indruk bij een deel van de bevolking.”
Het Brussels autosalon is voor de merken en hun Belgische invoerders cruciaal: de sector realiseert in januari en februari 30 tot 40% van zijn totale jaaromzet. Een start in mineur kunnen we ons in deze omstandigheden absoluut niet veroorloven, zo valt bij nagenoeg elk merk te horen.