Geen herstel dit decennium
In 2012 werden in West-Europa 13,2 miljoen wagens verkocht. Dat zal dit jaar echter niet beter zijn, en volgend jaar zakt het zelfs naar 12 miljoen stuks. Nadien zal het wel wat stabiliseren, maar een toename is niet voor meteen.
Een herstel tot pre-crisisniveau van 16 miljoen zit er immers niet in voor het einde van dit decennium, zegt co-voorzitter Stefano Aversa van AlixPartners in een gesprek met de Financial Times.
Meerdere trends werken autoverkoop tegen
De huidige verkoop van nieuwe wagens ligt zowat een kwart onder het peil van 2007, toen de financiële crisis uitbrak en de werkloosheid aan een opmars begon in West-Europa.
Dat die niveaus van voor de crisis een tijdje opgeborgen mogen worden, hangt ook samen met enkele trends: de bevolking wordt ouder en heeft minder een nieuwe auto nodig, jongeren hoeven er niet noodzakelijk een te bezitten en de auto’s die wel worden verkocht, gaan langer mee.
Fabrieken halen break-evenpunt niet
De lagere verkoopcijfers hebben ook zo hun gevolgen voor de productie. Peugeot, Ford en GM/Opel willen tegen 2016 vijf fabrieken sluiten om het aanbod beter af te stemmen op de vraag.
Vandaag draaien slechts 42 van de grootste honderd autofabrieken op meer dan 75% van hun capaciteit. Die 75%-grens wordt nochtans vaak gezien als het break-evenpunt. In Italië, dat zwaar getroffen wordt door de crisis, ligt de gemiddelde capaciteitsbezetting op 46%.