Steunpakket van 100 miljoen euro
Vanaf 2018 zou de volledige productie van die auto plaatsvinden in de fabriek in Vorst, al is er voorlopig nog geen officiële bevestiging van het nieuws. Die zou pas eind deze maand komen, na een overleg tussen Audi en de Belgische regering.
De vakbonden zijn alvast bijzonder tevreden met het nieuws. “We zijn enorm blij met de komst van de wagen. Elektrische auto’s zijn de toekomst, en voor Brussel ziet het er heel goed uit”, zegt Edwin De Clercq van de socialistische vakbond ABVV aan De Morgen. “Ook de batterij zal in Brussel worden geproduceerd.”
Momenteel staat de Belgische fabriek in voor de productie van de A1, maar die zou in de toekomst verhuizen naar Spanje. Mede daarom stelde de Belgische regering een steunpakket van 100 miljoen euro samen, dat de productie van de elektrische wagen naar Brussel moest lokken. Die inspanningen werpen nu dus hun vruchten af.
“Het gaat om tweeduizend jobs en indirect nog eens zesduizend banen. Eens het prototype in Vorst wordt ontwikkeld, biedt dat enorme perspectieven voor productie en de ontwikkeling van verdere knowhow. Met een investering van deze omvang zijn we zo goed als zeker voor lange tijd vertrokken. En dan praat ik nog niet over mogelijke spin-offs”, jubelde minister van Financiën Johan Van Overtveldt.