De Franse groep Auchan, die in 2018 een nettoverlies van 1,145 miljard euro rapporteerde, kondigde vrijdag een plan aan voor zijn distributietak. Die omvat besparingen en een grondige hervorming van de hypermarkten.
Rode cijfers
Naast Auchan Retail bestaat de gelijknamige holding uit Oney, een specialist in betalingsoplossingen, en Ceetrus, een vastgoedontwikkelaar die talrijke winkelcentra uitbaat. De problemen van de groep situeren zich vooral bij de distributiepool, die vorig jaar zijn omzet met 3,3% zag dalen en de brutobedrijfswinst zelfs met 20,5%. In Frankrijk waren de resultaten uitermate slecht, mede als gevolg van de demonstraties van de gele hesjes.
In oktober vorig jaar greep het bestuur al in en benoemde het Edgard Bonte tot nieuwe CEO. Bonte was voordien actief bij Kiabi, een van de ketens die net als Auchan Holding, deel uitmaakt van het imperium rond Gérard Mulliez.
Bonte gelooft nog steeds in de hypermarkt, maar meent dat die zich opnieuw moet uitvinden om haar aantrekkingskracht te behouden. In zijn plan voorziet hij minder winkelruimte, maar meer nieuwe activiteiten zoals catering. Hij wil ook samenwerken met andere bedrijven van Mulliez (Decathlon, Leroy Merlin, Norauto, Kiabi). Om te besparen zullen de investeringen teruggeschroefd worden. Bonte benadrukt dat er geen afslankingsplan is en de werkgelegenheid behouden blijft.