In Luxemburg heeft het nieuwe winkelcentrum Cloche d’Or de deuren geopend. Met 130 winkels, waaronder H&M-dochter Arket en een ‘hypermarkt van de toekomst’ van Auchan, moet het een trekker worden voor de hoofdstad van het Groothertogdom.
130 verschillende formules
Het gloednieuwe winkelcentrum, dat via Ceetrus in handen is van de Auchan-groep, wil de kern van een hele nieuwe wijk vormen in Luxemburg-Stad. Op 75.000 m² biedt het ruimte aan 130 verschillende formules en 20 horecagelegenheden. Onder meer H&M-lifestyleketen Arket vindt er onderdak, net als onder meer Etam, Scotch & Soda, de meeste Inditex-ketens en de eerste Luxemburgse vestiging van H&M Home. Het winkelcentrum biedt ook nog een foodhal van 4.000 m² en een evenementenruimte van 400 m².
De meeste ruimte wordt echter ingenomen door eigenaar Auchan, dat er zijn hypermarkt van de toekomst heeft geopend. Met een oppervlakte van liefst 12.000 m² is de zogeheten ‘lifestore’ een laboratoriumwinkel volgens een volledig nieuw concept. De Franse keten verwacht er over drie jaar 2,6 miljoen klanten en 131 miljoen euro omzet en experimenteert er met horeca, evenementen en verse voeding. Zo worden in serres ter plaatse verse kruiden gekweekt, zijn verschillende open ruimtes voor animatie en infosessies voorzien en maken diëtisten, personal shoppers en sportcoaches op de winkelvloer hun intrede.
“Het was onze bedoeling om het klassieke model van grootdistributie op zijn kop te zetten. We hebben het onszelf gegund om te durven”, vertrouwt topman van Auchan Luxemburg Cyril Dreesen toe aan Linéaires. “We hebben ons vooral proberen aan te passen aan het leven van de inwoners, of dat nu kantoorwerkers, families of buitenlandse bezoekers uit Frankrijk, België of Duitsland zijn.”
Voorkeur voor voeding
Om toegang tot de winkel langs alle kanten van het winkelcentrum te vergemakkelijken, is de hele looproute opnieuw uitgedacht en zijn er vier ingangen en vijf uitgangen voorzien, met kassa’s op verschillende plaatsen. Het zwaartepunt ligt in de winkel op drie hallen: voeding, drogmetica en wonen. In het midden is ook nog een grote brasserie met 90 zitplaatsen.
De categorieën kleding en boeken zijn weliswaar geschrapt in dit concept, ten voordele van meer ruimte voor bioproducten en een ruime wijnkelder. Dat de voorkeur naar voeding gaat, blijkt ook uit het feit dan liefst honderd van 477 medewerkers in de vestiging rond voedselbereiding werken. Opmerkelijk is wel dat Auchan in de nieuwe winkel geen tabak verkoopt, in Luxemburg nochtans een trekker onder toeristen.
Bron: Centre commercial LCO door fishandchips op Vimeo.
Bron: L’essentiel op YouTube.