“Klaar voor de feestdagen”
“Alles wat retro en nostalgisch is, doet het goed. Kijk maar naar de Panini-gekte“, zegt Philip Gielkens van Concrea, de uitgeverij die eigenaar is van de merknaam en het concept achter Artis-Historia.
Gielkens maakt zich sterk dat het nieuwe Artis-Historia nog voor de feestdagen gelanceerd wordt. “We zijn nog volop aan het onderhandelen met grote Belgische bedrijven en winkelketens. We hebben er het volste vertrouwen in dat binnenkort kinderen, ouders en grootouders weer volop Artis-Historiapunten zullen verzamelen. In september beginnen we ermee om volledig klaar te zijn voor de feestdagen.”
Net zoals Panini ook de nieuwe technologieën omarmt – het bedrijf achter de voetbalstickers bracht een app uit waarmee verzamelaars hun collectie vlot konden beheren – krijgt overigens ook Artis-Historia een digital luik, “maar daarover vertellen we binnen enkele maanden wel wat meer”, houdt Gielkens de fans nog wat in spanning.
Terug van 10 jaar weggeweest
Miljoenen Belgen knipten van 1974 tot 2004 punten uit verpakkingen van spaghetti, koffie, wasmiddelen en meer, om die in te ruilen tegen prenten voor educatieve boeken over toerisme, kunst, geschiedenis en noem maar op. Begin deze eeuw was de rek er echter uit: toen het concept uiteindelijk niet langer rendabel bleek, verdwenen de punten, de boeken en de prenten in 2004 definitief van het toneel.
“Toen Artis-Historia stopte, had het nog steeds 1,25 miljoen gezinnen die actief spaarden. Dat is toch gigantisch? We willen die tijd graag terugbrengen”, besluit Philippe Gielkens. Al wordt het afwachten of de gezinnen van toen 10 jaar later de draad opnieuw zullen oppikken…