Worden winkelmedewerkers binnenkort vervangen door robots? Een fascinerende maar ook wat beangstigende vraag. RetailDetail gaat op zoek naar antwoorden in het nieuwe co-creatieplatform Home of Retail.
Shopper ziet het zitten
Robotisering heeft vandaag al een impact op logistieke processen, maar welke rol blijft weggelegd voor mensen in de winkel? Een nieuwe studie van Roland Berger beantwoordt deze prangende vraag. De resultaten worden op 7 juni in Antwerpen onthuld, bij de officiële ‘grand opening‘ van het co-creatieplatform Home of Retail.
Enkele inzichten? Meestal worden robots ingezet om klanten te verwelkomen, te informeren, te entertainen en producten te promoten. Na een test met Pepper-robots bij Carrefour bleek het aantal interacties met de robots wel dertig keer hoger te liggen dan die met digitale terminals. Shoppers zien het dus wel zitten. Nissan-dealers kregen 18% meer klanten over de vloer wanneer ze robots inzetten, het Japanse Softbank verwelkomde zelfs 38% meer klanten en Nestlé verkocht 15% meer wanneer het robots inzette als verkopers in Japanse warenhuizen.
Inspirerend verhaal
Woensdag komt een internationaal gezelschap van pers, politici, retailers en experts met alle zintuigen ervaren hoe de shopper morgen zijn inkopen zal doen. Het unieke kenniscentrum Home of Retail brengt retailers en experts bijeen om samen te bouwen aan de toekomst van het winkelen; nergens ter wereld bestaat een vergelijkbaar initiatief.
Kennismaken met dit grensverleggend project? Dit filmpje licht al een tipje van de sluier. Bekende namen als Erwin Van Osta (Hubo), Gino Van Ossel (Vlerick), Cate Trotter (Insider Trends) en Herman Toch (Anchorage) zijn al enthousiast. Ontdek een inspirerend verhaal!