Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.
Barcelona, Hello Kitty, Minions & co
“We willen onderzoeken of de praktijken van deze drie bedrijven de consument beperken in hun keuze en goedkopere deals”, zegt Margrethe Vestager. De Eurocommissaris bevoegd voor mededinging wil uitzoeken of de drie bedrijven de grensoverschrijdende en online-verkoop van hun producten in de Europese Unie bewust aan banden leggen.
Dat zouden ze doen door exclusieve contracten met licentiehouders te sluiten, die beperkt blijven tot het eigen land en de offline-verkoop. Het trio geeft onder meer licenties voor schoenen, telefoonaccessoires, kleding en speelgoed met de merknamen of afbeeldingen van FC Barcelona (Nike), Hello Kitty (Sanrio) en Minions en Despicable Me (Universal Studios).
De Eurocommissaris benadrukt wel dat er nog geen sprake is van overtredingen, maar wijst er meteen op dat Europese consumenten zo veel mogelijk keuzevrijheid moeten hebben om de producten te kopen waar ze dat willen en tegen de best mogelijke prijs. “Dat is een van de fundamenten van de Europese interne markt”, klinkt het.
Vorige week liet Vestager de Europese concurrentiewaakhond al een soortgelijk onderzoek starten naar het Amerikaanse modemerk Guess en begin februari kregen ook Philips, Asus, Denon & Marantz en Pioneer een concurrentieonderzoek aan hun broek rond consumentenelektronica.