De Stadsfeestzaal aan de Meir in Antwerpen heeft in 2016 sterke cijfers kunnen voorleggen. Met 6 miljoen bezoekers knoopt het opnieuw aan bij de succesjaren uit de beginperiode, na enkele mindere jaren.
Ommezwaai
De Stadsfeestzaal bestaat dit jaar tien jaar, maar heeft het de voorbije jaren vrij moeilijk gehad, vooral dan met het vertrekt van het Duitse Saturn in 2013. Dat kostte het winkelcentrum van 20.500 vierkante meter heel wat bezoekers.
Daarom werd begin 2015 besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe invulling voor het shoppingcenter. Die ommezwaai is duidelijk een succes, want het aantal bezoekers klimt naar recordhoogtes.
“Vandaag zitten we weer ruim boven de zes miljoen bezoekers per jaar, wat vergelijkbaar is met de populaire beginjaren. Dat is absoluut geen toeval. Met de winkels die er vandaag gevestigd zijn, slagen we er bijzonder goed in om shoppers van de Meir te prikkelen”, zegt shopping manager Steven Bervoets.
Nieuwe invulling
Binnen de nieuwe strategie werd er gekozen om een aantal discounters, zoals Action, Kruidvat en Hans Anders, aan te trekken. Ook onder andere Jules De Strooper, La Maison du Chocolat Belge en Bubble Bar besloten een permanente kiosk te openen in de Stadsfeestzaal.
“Met de verbouwingswerken van de feestzaal in 2015 hebben we een eerste stap gezet om Shopping Stadsfeestzaal nog aantrekkelijker te maken voor het grote publiek. Die lijn hebben we doorgetrokken met de recente veranderingen in de kelderverdieping. Met daarbij het aantrekken van een aantal populaire internationale retailers spelen we in op de vraag van onze bezoekers”, aldus Wouter Dijkman, Asset Manager North Western Europe bij eigenaar Multi Netherlands NV.
Die veranderingen hebben er ook voor gezorgd dat enkele internationale ketens hun weg hebben gevonden naar het winkelcentrum. Zo heeft H&M een grote winkel ingenomen met directe toegang tot de Meir.
“Dat mensen weer massaal de weg naar de Stadsfeestzaal vinden, bewijst hoe belangrijk het is om een goed zich te hebben op de lokale markt en te luisteren naar de consument. Het aanbod is nu helemaal afgestemd op het gros van de mensen die op de Meir aan het shoppen zijn”, besluit Andre Mailleux, Head of Retail bij uitbater Group Hugo Ceusters-SCMS.