Eerste project werd een succes
Het eerste project van ‘de Nieuwe Natie’ liep tussen 4 oktober 2014 en 29 maart 2015 in de overdekte winkelgalerij tussen de Huidevettersstraat en de straatjes van de Wilde Zee. Vijftien ondernemers, die geselecteerd werden uit een groep van ruim zeventig kandidaten, kregen er toen de kans om gedurende minstens één maand en hoogstens drie maanden op een A-locatie te testen of hun verkoopproject in de praktijk aansloeg.
Door het succes van het eerste project komt er nu een herhaling. Deze keer zal ‘de Nieuwe Natie’ onderdak krijgen in de Grand Bazar aan de Groenplaats: daar is door het vertrek van Habitat naar de Antwerpse Stadsfeestzaal immers ruimte vrijgekomen.
De nieuwe pop-upperiode loopt van zaterdag 31 oktober 2015 tot en met zaterdag 26 maart 2016. De stad Antwerpen hoopt vooral op winkels die mikken op productlanceringen en op gelegenheidsevenementen rond de eindejaarsperiode en Valentijn. Ook deze meer mogen de pop-upwinkels één tot drie maanden blijven, waarna ze plaats moeten ruimen voor andere kandidaten.
Iedereen deelnemer krijgt professionele adviezen van Unizo, dat partner is van het project van de stad Antwerpen. Succesvolle winkeliers worden later begeleid naar het vinden van een gepast permanent commercieel onderkomen in de binnenstad.