Antwerps schepen van Middenstand en Toerisme Koen Kennis wil op de internationale retailvastgoedbeurs Mapic Duitse winkelketens laten kennismaken met Antwerpen. Zo hoopt hij niet enkel de ketens aan te trekken, maar ook meer Duitse toeristen.
Herkenningspunt voor toeristen
“Daarbij zal ik wijzen op de sterke positie van Antwerpen als retailstad met een grote diversiteit aan winkelketens”, zegt Kennis volgens GVA. “Ik zal geregeld het cijfer van 1,3 miljoen bezoekers per maand op de Meir laten vallen. Onze grootste troef is natuurlijk niet alleen het ruime winkelaanbod, maar ook de combinatie van het winkelen met eten en cultuur.”
“We willen de Duitse toeristen naar Antwerpen lokken”, zegt Kennis. “Dat is een immense markt. Ervaringen uit de hotelsector leren ons dat toeristen toch ook op zoek zijn naar punten van herkenning”, aldus Kennis. “Met enkele Duitse winkelketens zouden we dus een stukje vertrouwdheid creëren voor die toeristen. Bovendien zou het voor een nieuwe sfeer en dynamiek zorgen in onze winkelkernen.” In Antwerpen zijn nu vooral ketens te vinden uit Nederland en Frankrijk, maar daar wil de schepen dus verandering in brengen.