België pas dertiende
Landen die een goed antitabaksbeleid hebben drijven de prijzen van tabak fors op, hebben een uitgebreid reclameverbod en hebben gezondheidswaarschuwingen met foto’s verplicht gemaakt op alle tabaksproducten. Dat blijkt uit de vijfde Tobacco Control Scale die vandaag wordt voorgesteld op de Europese Conferentie voor Tabak en Gezondheid.
In die internationale vergelijking staat ons land pas op de dertiende plaats en zakt het steeds dieper weg. Met name de veel te lage prijs voor roltabak en het veel te lage budget dat onze overheden uittrekken voor tabakspreventie, kosten ons land punten. De Belgische Stichting tegen Kanker wil de prijzen van tabak daarom fors opvoeren en pleit voor een uitgebreider reclameverbod en meer preventie.
Winkelier te vaak de klos
Unizo-dochter Buurtsuper.be deelt de visie van de Stichting wat het gebrek aan preventieve maatregelen betreft, maar volgens Luc Ardies is “het antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op allerlei maatregelen die de eindverkopers treffen“.
Hij wijst erop dat door dat eenzijdige antitabaksbeleid “het parallelle en illegale tabakscircuit elk jaar groeit. Dit gaat ten koste van het legale kanaal van vele duizenden buurtwinkels en hun zelfstandige zaakvoerders.” Buurtsuper.be vraagt daarom “een evenwichtig en consequent antitabaksbeleid” dat bovenal “respect heeft voor ondernemers die op een legale manier hun kapitaal investeren in een tot nader order legaal product als tabak”.