De coronacrisis versnelt de reorganisatieplannen bij Marks & Spencer: de Britse retailer wil drie jaar vooruitgang boeken in één jaar tijd. Dat zal nog eens 950 banen kosten.
Snelheid en flexibiliteit
Zowel op het hoofdkantoor als in de winkels gaat Marks & Spencer het met minder medewerkers doen, meldt de BBC. De 950 bedreigde banen vertegenwoordigen 1,2% van de 78.000 jobs bij de retailer. M&S was al aan de slag met een herstructureringsprogramma dat onder andere winkelsluitingen en kostenbesparingen inhield. Dat wordt nu versneld om een sterker en slanker bedrijf te worden. Onder de noemer ‘Never The Same Again’ wil het Britse icoon drie jaar vooruitgang boeken in één jaar tijd. Snelheid en flexibiliteit zijn de kernwoorden.
Marks & Spencer is zwaar getroffen door de coronacrisis: de voedingswinkels bleven wel open, maar de verkoop van mode viel op het dieptepunt in mei terug met 84%. Bovendien vreest de retailer dat sommige consumentengewoonten nu voorgoed zijn veranderd. Het bedrijf heeft een achterstand inzake e-commerce en had het al een tijd lastig door de hevige concurrentie met concurrenten als Primark in de winkelstraten en Asos online. CEO Steve Rowe verwacht dat de impact van de coronacrisis zich ook volgend jaar nog zal laten voelen.
Marks & Spencer is niet de enige Britse retailer die zich in moeilijkheden bevindt: ook collega’s als Ted Baker, John Lewis, Boots, Debenhams, Harrods en Pret A Manger hebben recent winkelsluitingen en ontslagrondes aangekondigd.