2011: groei in volume en transacties
De vastgoedgroep kan terugkijken op een meer dan geslaagd jaar op de retailmarkt. De cijfers liggen na 11 maanden al hoger dan die voor heel 2010, en dat zowel qua volume (290.000 m² tegenover 240.000 m² vorig jaar) als qua aantal transacties (een stijging met 7%).
Die groei komt vooral op naam van de ‘retail warehousing’-sector (zeg maar alles buiten de topwinkelstraten en de shoppingcentra) en is het gevolg van een combinatie van beschikbaar aanbod en groeiende vraag. De sector van de ‘high street retail’ kampt daarentegen wel met een gebrek aan beschikbare panden. Samen met de hoge drempelgelden en huurgelden voor AAA-locaties heeft dat tekort de activiteit in de sector zwaar afgeremd. Het aantal transacties in shoppingcentra bleef dit jaar dan weer status quo, zo meldt Jones Lang LaSalle.
Huurprijzen op toplocaties zo goed als stabiel
1. Wijnegem Shopping (€1.600/m² per jaar)
1. Woluwe Shopping (€1.600)
3. City 2 in Brussel (€1.400)
4. Waasland Shopping (€950 euro)
5. L’Esplanade in Louvain-la-Neuve (€850)
6. Belle Ile in Luik (€800)
7. K in Kortrijk (€750)
8. Les Grands Prés in Mons (€700)
9. Media Cité in Luik (€500)
De huurprijzen op de beste winkellocaties zijn dit jaar zo goed als stabiel gebleven, met als absolute top de 1.800 euro/m² voor een jaar in de Brusselse Nieuwstraat en op de Antwerpse Meir (de duurdere, gespecialiseerde straten in het Antwerpse telt JLL niet mee). Daarna volgt de Gentse Veldstraat met 1.500 euro/m², terwijl retailers in de Hasseltse Hoogstraat, de Bruggese Steenstraat en de Luikse Vinave d’Ile 1.100 euro/m² betalen.
2012: Belgische markt blijft aantrekkelijk
De vastgoedgroep verwacht voor volgend jaar een soortgelijke dynamiek op de markt van het retailvastgoed als dit jaar, dankzij de “blijvende grote aantrekkingskracht van de Belgische markt in de huidige Europese context. Het gebrek aan projecten voor grote shoppingcentra met een horizon 2012/2013 en het tekort aan beschikbare ruimtes zou de druk op toplocaties, die nu al zeer gevraagd zijn, nog kunnen opvoeren”.
Al houdt Jones Lang LaSalle toch een slag om de arm: “Met de verzwakte conjunctuurindicatoren zoals het afnemende consumentenvertrouwen doorheen heel Europa kan men zich de vraag stellen of we niet al te optimistisch zijn voor 2012. Zal de retailsector ondersteund worden door de loonindex, zoals dat reeds eerder onverwacht gebeurde in 2008?” De vraag stellen is alvast makkelijker dan ze te beantwoorden…