Het Xtra-platform dat Colruyt Group nu lanceert, legt een sterke basis voor mogelijkheden waar we het einde momenteel nog niet van zien. Wordt dit CRM 3.0? Er zijn evenwel ook uitdagingen.
Ongezien
Met de lancering van de Xtra-kaart en de gelijknamige mobiele app heeft Colruyt Group een mooie primeur: een unieke klantenkaart die geldt in alle winkelformules van een retailgroep, ongeacht de sector waarin ze actief zijn, dat is ongezien.
Daar is een verklaring voor: grote retailgroepen die zo veel verschillende winkelconcepten onder één paraplu verenigen, zijn bijzonder zeldzaam. De meeste groepen hebben de afgelopen jaren een duidelijke keuze gemaakt richting specialisatie, denk maar aan de recente opsplitsing van Metro Group. Kortom: er is eigenlijk maar één retailer die dit kan, en dat is Colruyt Group.
Goudmijn aan data
In de eerste plaats is Xtra het logische vervolgstuk op de centralisering van het CRM-beleid bij Colruyt Group. Efficiëntiewinst is de tweede natuur van het bedrijf, dus dat de verschillende divisies naast elkaar bleven werken, was onhoudbaar. Met de gebundelde gegevens van klanten die zowel voeding kopen als babyspulletjes, speelgoed of mode, zit Colruyt Group op een goudmijn aan data. Nu is datamining weliswaar een bijzonder complexe aangelegenheid, maar het potentieel is veelbelovend. CRM 3.0?
Het verhaal is goed te verkopen aan de (merk)leveranciers: ze zullen gerichtere promoties kunnen voeren, met een hogere redemptie, en krijgen meer inzicht in koopgedrag. De data vormen een stevige basis voor een beter assortimentsbeheer en een efficiënter categoriemanagement.
Communicatie is cruciaal
Er zijn ook uitdagingen: consumenten zullen toch moeten wennen aan het nieuwe merk. In de Colruytwinkels zullen ze mogelijk hun vertrouwde Extra-kortingen missen, al is er wel een overgangsperiode voorzien. In elke keten zal de kaart recht geven op andere types promoties, in lijn met de merkidentiteit en de verkoopstrategie. Communicatie wordt cruciaal.
Ook bij het sterke geloof van Colruyt Group in mobiele apps kun je vragen stellen: er zijn al de MyColruyt-app, de Collect&Go-app, de SmartWithFood-app, de CRU-app… en daar komt er dus nu met Xtra nog eentje bij. Maar hoeveel consumenten gebruiken vandaag hun retailapps actief? Bovendien, zoals shoppers niet met twintig klantenkaarten in hun portefeuille willen rondopen, willen ze ook geen tientallen retailapps op hun smartphone. Liefst openen ze er maar één tijdens hun winkeltrip. Een integratie van de Xtra-functionaliteiten binnen andere apps kan wenselijk zijn.
Slechts een begin
De lancering van de Xtra-kaart is in elk geval slechts een begin, de start van een groter verhaal. Het wordt bijzonder boeiend om volgen welke functionaliteiten Colruyt Group de komende jaren aan de kaart zal toevoegen. Een tip van de sluier heeft de retailer al opgelicht: een betaalfunctie, digitalisering van kastickets en garantiebewijzen, voedingsprofielen… Dat zijn de quick wins, maar daar houdt het traject zeker niet op.
Het initiatief illustreert mooi de manier waarop Colruyt Group op zoek gaat naar verdere groei: de piste van buitenlandse overnames lijkt voorlopig naar de achtergrond verdwenen, maar in België liggen er nog enorme mogelijkheden open. Geen enkele retailgroep kent de Belgische consument immers zo goed als Colruyt Group. De retailer bedient uiteenlopende noden en begeleidt de consument in alle levensstadia, van bij de geboorte tot ver in de volwassenheid. Als je een marktaandeel van pakweg 35% hebt, dan valt er nog veel te winnen bij de resterende 65%…