Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.
Belangrijke periode op komst
De verschillende ketens in de Verenigde Staten proberen al langer om hun resultaten recht te trekken, maar voorlopig slagen ze daar niet helemaal in. Zo daalde de omzet bij Macy’s van 5,9 miljard dollar (5 miljard euro) in het tweede kwartaal van 2016 naar 5,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) dit jaar. De vergelijkbare omzet daalde ook met 2,8%. Bij Kohl’s daalde de omzet met 1% naar 4,14 miljard dollar (3,5 miljard euro).
Die dalingen waren wel lager dan verwacht werd door analisten, die er wel op wijzen dat de echt moeilijke periode er nu pas aankomt. De komende maanden zijn met het ‘terug naar school’-seizoen en de feestdagen immers een belangrijke periode voor de warenhuizen.
Nordstrom de uitzondering
Zowel Macy’s als Kohl’s slagen er wel in om hun kosten fors te drukken, waardoor de winstcijfers de goede kant uitgaan. Bij Kohl’s steeg de winst met 49% naar 208 miljoen dollar (175 miljoen euro), terwijl die bij Macy’s een sprong maakte van 9 miljoen dollar naar 113 miljoen dollar (net geen 100 miljoen euro).
De enige uitzondering in het verhaal is Nordstrom, waar de omzet wel steeg ten opzichte van een jaar eerder, vooral omdat het bedrijf er in slaagt om meer klanten online aan te trekken, iets waar de andere ketens minder in slagen. Ook de vergelijkbare omzet steeg bij Nordstrom met 1,7%. De winst daalde bij het bedrijf wel met 6% naar 110 miljoen dollar (93,6 miljoen euro).
Macy’s kondigde vorig jaar aan om maar liefst honderd winkels te willen sluiten, om het vastgoed waar ze gevestigd zijn van de hand te kunnen doen. Dat is een tactiek die Kohl’s niet wil volgen: daar wordt eerder gedacht aan kleinere winkels, in plaats van het botweg sluiten van vestigingen.