De consument staat op de rem, dus zoekt Amazon zijn heil maar elders: de e-commercereus investeert sterk in AI. Dat gaat wel ten koste van de winstmarges.
Shift naar goedkoper
Amazon zoekt nieuwe groei en oplossingen voor de toekomst, zeker nu consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Het verkochte volume houdt goed stand, maar shoppers zoeken goedkopere producten. De e-commercereus voelt de toenemende concurrentie van Chinese aanbieders Temu en Shein, die uitblinken in prulletjes aan bijzonder lage prijzen.
Bijgevolg reorganiseerde CEO Andy Jassy het logistieke netwerk in Noord-Amerika, zodat goederen zich dichter bij de klant bevinden en de leverkosten lager zijn. Het stelt Amazon naar eigen zeggen in staat om goedkopere artikelen aan te bieden, die anders niet rendabel zouden zijn.
16 miljard extra voor AI
Het hield niet tegen dat de marges vorig kwartaal zakten, al komt dat vooral door de sterke investeringen in kunstmatige intelligentie. De marges van Amazons lucratieve clouddivisie AWS daalden met 2 procentpunten tot 36%, omdat het bedrijf liefst 50% meer (een indrukwekkende 16 miljard euro) investeerde in logistieke netwerken en AI-infrastructuur zoals datacenters en chips. De omzet van AWS steeg met 19% tot 26,3 miljard dollar (24 miljard euro).
De advertentie-inkomsten stegen met 20% naar 12,8 miljard dollar (12 miljard dollar). Hoewel dat een vertraging is ten opzichte van de 24% groei vorig kwartaal, noemt JPMorgan advertenties nog altijd Amazons snelst groeiende inkomstenstroom – en ook een van de meest winstgevende.
In totaal rapporteerde het bedrijf een netto-omzetstijging van 10% tot 148 miljard dollar (135 miljard dollar) in het tweede kwartaal, goed voor een fors gestegen nettowinst van 13,5 miljard dollar. Amazon verwacht dat de operationele inkomsten in het huidige derde kwartaal tussen de 11,5 en 15 miljard dollar zullen liggen, weliswaar onder de verwachtingen van analisten. De hoge uitgaven blijven met andere woorden op de winst drukken.