Amazon zag de winst verdrievoudigen in het eerste kwartaal. De clouddiensten namen weer een hoge vlucht, maar ook e-commerce groeide met 7%.
Advertenties en AI
CEO Andy Jassy is blij met een goede start van het jaar, en dat voor alle onderdelen van de groep. Amazon rapporteerde 10,4 miljard dollar (9,7 miljard euro) winst op een omzet van 143,3 miljard dollar (133,6 miljard euro), fors meer dan de 3,2 miljard dollar winst en 127,4 miljard dollar omzet een jaar eerder. Het betekent een ommekeer voor de technologiegigant, die de vorige twee jaar te kampen had met economische en concurrentiedruk.
De e-commerceactiviteiten zagen de omzet met 7% stijgen. Consumenten met een Prime-abonnement gebruiken de service opnieuw vaker, om zoveel mogelijk waar voor hun lidgeld te krijgen. “Hoewel e-commerce niet langer de grootste groeimotor is, blijft het een essentieel onderdeel van het vliegwiel van Amazon, zeker voor het stimuleren van de advertentieactiviteiten”, zegt Blake Droesch van Emarketer aan AFP. De advertentiebusiness was inderdaad goed voor 11,8 miljard dollar (11 miljard euro) omzet, wat neerkomt op 24% groei.
Na een tijd van besparingen, investeren bedrijven ook weer volop in hun datacenters – om klaar te zijn voor de AI-revolutie. Cloudtak AWS was bijgevolg de grootste groeier, van 21,4 miljard dollar een jaar geleden naar 25 miljard dollar (23,3 miljard euro) nu. Artificiële intelligentie zorgt voor aanzienlijk momentum, bevestigt Jassy, ook bij Amazon zelf: in de VS test de techreus een AI-chatbot met de naam Rufus die klanten shoppingtips geeft, terwijl generatieve AI-functies verkopers helpen om hun productaanbiedingen op te stellen.