Amazon ziet de eindejaarsperiode somber in. Voor veel consumenten is de huidige economische situatie “onbekend terrein”, dus koestert de e-commercereus lage verwachtingen. Ook vorig kwartaal stelde teleur.
Periode van vertraging
Het is tijd om je klaar te maken voor de storm, tipte Amazon-oprichter Jeff Bezos eerder deze maand al op Twitter. Precies dat doet nu ook CEO Andy Jassy, door lager dan verwachte prognoses voor het belangrijke eindejaarskwartaal uit te spreken. Amazon verwacht in het vierde kwartaal een omzet tussen de 140 en 148 miljard dollar, maar dat is liefst 15 miljard dollar minder dan analisten voorspelden. Ook over het bedrijfsresultaat is Jassy heel voorzichtig: dat zal ergens tussen de nul en 4 miljard dollar eindigen.
Veel consumenten bevinden zich op “onbekend terrein”, meent CFO Brian Olsavsky, verwijzend naar de pijlsnel stijgende inflatie en energieprijzen. Heel wat mensen herzien hun koopkracht, net als Amazon dat trouwens zelf doet. Het bedrijf tracht de magazijn- en logistieke kosten te verlagen, pauzeert nieuwe aanwervingen en zet innovatieprojecten stop. Zo trok Amazon recent de stekker uit Scout, een bezorgrobot die het bedrijf aan het ontwikkelen is. “We bereiden ons voor op wat een periode van langzamere groei zou kunnen zijn”, zegt Olsavsky aan de Financial Times.
Laatste shop-opflakkering
In het voorbije derde kwartaal steeg de omzet met 15% tot 127,1 miljard dollar, ook al iets zwakker dan de verwachtingen. De nettowinst zakte naar 2,9 miljard dollar. Het e-commercedepartement kende weer groei (+7%) na twee kwartalen van daling en was goed voor 53,49 miljard dollar, maar Amazon waarschuwt dat consumenten vanaf nu mogelijk besparen. De bedrijfsklanten van Amazon, die er cloudservices afnemen, deden dat al: klanten probeerden hun kosten te verlagen.
Al zijn er ook domeinen waarop mensen niet beknibbelen: op de lanceringsdag bekeken 25 miljoen mensen Rings Of Power, de Lord of the Rings spin-off die Amazon Prime Video 1 miljard dollar heeft gekost om te maken.