Als de huidige trend zich verderzet, zal Amazon volgend jaar Coolblue bijbenen als derde grootste webverkoper van Nederland. Intussen krijgt Wehkamp zware klappen.
Bol.com blijft de grootste
Amazon zag in het afgelopen jaar zijn internetbereik in Nederland met 9% stijgen: gemiddeld bezoeken nu per maand 3,8 miljoen Nederlanders de site van de Amerikaanse webgigant, schrijft Emerce op basis van de meest recente bereikcijfers van Vinex/NOBO. Amazon is daarmee de op drie na grootste e-commercesite van Nederland, na bol.com, MediaMarkt en Coolblue. Die laatste trekt gemiddeld 4 miljoen bezoekers per maand, op basis van de huidige ontwikkelingen zal Amazon Coolblue volgend jaar van de derde plaats stoten.
Uit dezelfde cijfers blijkt verder ook dat Wehkamp de grootste verliezer is: afgelopen jaar verloor het bedrijf 20% bereik. De site trekt nog iets minder dan 3,2 miljoen surfers aan. Bol.com blijft met ruime voorsprong het grootste e-commerceplatform van Nederland, met ruim 10,5 miljoen bezoekers per maand. Dat zijn er 6% meer dan het jaar ervoor.
Een ander opvallend punt is de sterke score van Marktplaats: de zoekertjessite haalt meer dan 7,5 miljoen bezoekers per maand. Strikt genomen is het geen e-commercesite, omdat er geen transacties plaatsvinden. Toch zijn de cijfers relevant, aangezien het platform kopers en verkopers met elkaar in contact brengt.