Amazon heeft in 2024 bijna een miljoen nieuwe externe verkooppartners aangetrokken. Het totale aantal geregistreerde verkopers nadert wereldwijd de tien miljoen, al heeft amper de helft werkelijk impact.
2.000 nieuwkomers per dag
Dagelijks verschijnen meer dan 2.000 nieuwe verkopers op de marktplaatsen van Amazon, meldt het platform: vorig jaar kwamen er meer dan 900.000 bij, amper minder dan het miljoen nieuwkomers in recordjaar 2022. Een derde van die nieuwe verkopers sloot zich weliswaar in de Verenigde Staten aan, waar de e-commercereus een grote wervingscampagne voerde om Chinese (Temu-)verkopers te lokken. Sinds 2019 heeft Amazon meer dan vier miljoen nieuwe verkopers toegevoegd.
Toch is lang niet iedereen even actief: slechts 2,3 miljoen van hen is werkelijk actief op het platform. Velen bereiken nooit een verkoop, heel wat anderen stoppen na hun eerste paar verkopen en sommigen vervangen verkopers die stoppen, stipt Marketplace Pulse aan. Het aantal verkopers zelf is daardoor bijna betekenisloos geworden; het is slechts een indicatie van hoeveel handelaars interesse hebben in Amazon.
“Amazon groeit al lang niet meer door het aantal verkopers of het assortiment uit te breiden”, klinkt het. Het grootste deel van de verkoop komt immers van langdurige partners: meer dan de helft van de omzet wordt gegenereerd door handelaars die er al meer dan vijf jaar actief zijn. Het toont volgens Marketplace Pulse de dualiteit van handeldrijven op platformen zoals Amazon: handelaars kunnen niet zonder, maar als ze zich aansluiten maken ze nauwelijks kans.