Amazon wil de mogelijke consumptiecrisis en toeleveringsproblemen dit najaar te snel af zijn. De e-commercegigant lanceert “Prime Early Access Sale”, een tweede Prime Day maar dan in oktober.
“Eindejaarsuitgaven spreiden”
Amazon hoopt dat mensen dit jaar al vroeg met hun eindejaarsinkopen beginnen. Door de hoge inflatie, de energiecrisis in Europa en mogelijke productieproblemen op komst heeft de e-commercereus er baat bij mensen al snel tot aankopen te verleiden. De belofte van hoge kortingen en kortstondige deals moeten dat voor elkaar krijgen.
Op 11 en 12 oktober vindt voor het eerst de “Prime Early Access Sale” plaats: een tweedaags koopjesevent voor Prime-leden in vijftien landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het wordt net zoals de Prime Day van afgelopen juli, maar dan in het najaar – netjes tussen de terug-naar-schoolacties en Black Friday in. Amazon Prime Day leverde dit jaar naar schatting meer dan twaalf miljard dollar omzet op.
In 2020 vond Prime Day vanwege de pandemie ook al eens in oktober plaats. Daar leerde Amazon heel wat van en die data wil de retailer nu benutten. De tweedaagse biedt met name merken aan “waarvan we weten dat ze (Prime-leden, nvdr.) deze tijd van het jaar zoeken”, zegt Jamil Ghani, de vicepresident van Amazon Prime. Klanten moet het dan weer helpen “hun eindejaarsuitgaven te spreiden”.