Amazon blijft verrassen: in een poging om de ‘last mile’ minder te laten kosten, bekijkt de e-commercereus de mogelijkheid om pakjes mee te geven met het openbaar vervoer. Of: hoe een van ’s werelds meest geavanceerde bedrijven oplossingen overneemt van eerder achtergestelde gebieden…
Albanese logistiek
In sommige gebieden met zeer beperkte logistieke mogelijkheden (omdat ze zo dunbevolkt zijn zoals Alaska, of omdat ze zo arm zijn zoals Albanië) is het openbaar vervoer de enige manier om pakjes te verzenden. Het is dan ook op het eerste zicht vreemd dat Amazon die methode ook wil inzetten om in Seattle bestellingen te bezorgen.
Toch is dat wel een patent dat het bedrijf onlangs heeft aangevraagd, bericht de Star Tribune: een module die aan een bus kan worden vastgemaakt zou de pakketjes vervoeren. Het patent schetst verder een systeem waarin een klant op basis van zijn thuis- of werkadres een lijst met bushaltes in zijn buurt krijgt. Als hij een halte selecteert, presenteert het systeem de dienstregeling van deelnemende bussen die daar stoppen.
Amazon beschouwt het plan als een win-win: het Amerikaanse openbaar vervoer krijgt enorme klappen van systemen als Uber en Lyft en ziet zijn inkomsten opdrogen. Pakketjes zouden dan een heel welkome reddingsboei zijn, en bovendien beloofde Amazon al om sowieso 1,5 miljoen dollar (1,3 miljoen euro) bij te dragen om de frequenties van bussen in Seattle te verhogen. Voor mensen die ver van bestaande afhaalpunten wonen, kan zo’n levering per bus dan heel erg handig zijn. Zij zouden dan gewoon de bus kunnen laten stoppen aan de dichtstbijzijnde halte, waarna niet een passagier maar wel een pakketje ‘afstapt’.