Om marktaandeel te veroveren in de Benelux, hanteert Amazon significant lagere prijzen dan directe concurrenten als bol.com, Coolblue of MediaMarkt. En dat loont: de webwinkel weet flink meer klanten aan te trekken.
Grote prijskloof
Voor veel verkochte producten als elektro en speelgoed is amazon.nl 7 tot 9 procent goedkoper dan bol.com en MediaMarkt, 15 procent goedkoper dan Wehkamp en 18 procent goedkoper dan Coolblue. Dat blijkt uit metingen van prijsvergelijker Omnia Retail die verschenen in het FD. De Nederlandse concurrenten reageren wel: wanneer Amazon bijvoorbeeld een iPhone in prijs verlaagt, dan volgt bol.com. In de Black Friday week verkleinde daardoor het prijsverschil, maar structureel vergrootte de prijskloof in de loop van het jaar.
Dat heeft alles te maken met de sterke groei van e-commerce door de coronacrisis: lokale webshops hoefden de prijzen niet te verlagen om sterk te groeien, ze kunnen de bestellingen zelfs amper bijhouden. “Maar na corona kunnen deze verschillen pijn gaan doen,” denkt Sander Roose van Omnia Retail.
Marktaandeelwinst
Of die prijsoorlog Amazon ook grote marktaandeelwinst oplevert, is niet meteen duidelijk: cijfers zijn niet beschikbaar. Maar onrechtstreeks zien waarnemers toch enkele signalen. Zo klikken consumenten op prijsvergelijkingswebsites nu al even vaak door naar amazon.nl als naar bol.com. Dat wijst erop dat Amazon marktaandeel wint. Ook is het aantal bezoekers op amazon.nl de afgelopen maanden verdubbeld. Bol.com zegt in een reactie dat het nauwelijks iets merkt van een andere webwinkel en dat ook service, kwaliteit en bezorgopties belangrijk zijn.
Toen Amazon begin maart van start ging met een aanbod van meer dan honderd miljoen producten in meer dan dertig categorieën in z’n Nederlandse webwinkel, was er nog wat scepticisme, maar dat ebt stilaan weg. Retailexpert Dirk Mulder van ING verwacht dat de webgigant verder aandeel zal winnen en dat er een tweestrijd zal ontstaan tussen één internationaal en één lokaal platform. “Amazon heeft eigen merken maar ook producten die je bijvoorbeeld niet bij bol.com kunt kopen,” zegt hij aan radiozender BNR. Retailprofessor Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit wijst er wel op dat het bedrijf van Jeff Bezos een imagoprobleem heeft. Maar een prijskloof van tien procent blijft erg aantrekkelijk voor consumenten.