Amazon gaat op korte termijn al zijn 87 pop-upwinkels in de Verenigde Staten opdoeken. Tegelijk zet de groep van Jeff Bezos volop in op meer fysieke boekenwinkels en viersterrenwinkels.
Pop-ups overbodig
De internetgigant opende jarenlang pop-upwinkels om er zijn nieuwe producten, zoals de Echo-speakers met stembesturing, aan het grote publiek te tonen. Sinds de internetgigant in 2017 de supermarktketen Whole Foods overnam en naarmate er ook meer Amazon Go-winkels de deuren openen, heeft de groep echter geen pop-upwinkels meer nodig. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd aan persbureau Reuters na een bericht in zakenkrant The Wall Street Journal.
“Na veel onderzoek hebben we besloten ons pop-upkioskprogramma stop te zetten. In plaats daarvan willen we meer vestigingen openen van Amazon Books en Amazon 4-star, waar we een diepgaandere klantenervaring en een bredere selectie kunnen garanderen”, klinkt het. Amazon telt intussen al enkele tientallen boekenwinkels en opende zijn eerste ‘4-star’ eind september 2018 in de hippe SoHo-wijk van New York. De bezoekers vinden er enkel de hoogst gequoteerde producten uit zijn assortiment, die met vier sterren dus.