Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.
Pakjesbezorgers in onderaanneming
In de Verenigde Staten gaat Amazon aan de slag met eigen bezorgers: de e-commercegigant roept ondernemers op om onder de vlag van Amazon Prime nieuwe koeriersbedrijfjes op te starten. Zij mogen bestelwagens leasen van Amazon (wel maximum veertig per bedrijf, zodat de onderaannemers niet te machtig worden) en het bedrijf van Jeff Bezos voorziet in onderhoud en brandstof aan gunstige prijzen.
De ondernemers kiezen zelf hun medewerkers en leiden zelfstandig hun bedrijf, maar opereren duidelijk onder het Amazon-merk: zowel op de bestelwagens als de outfits van de bezorgers zal een groot Amazon-logo prijken. Bestellingen worden opgepikt in een van de (momenteel) 75 magazijnen van Amazon in de Verenigde Staten en tot bij de klant gebracht.
Controle over elke schakel in de keten
Amazon is zich al langer aan het bewegen in de richting van eigen bezorging: de e-tailer uit Seattle eigent zich stap voor stap de hele toevoerketen toe, van de productie met eigen huismerken tot en met de levering. Zeker de laatste kilometer tot bij de consument (‘last mile’) is cruciaal voor onlineretailers, niet alleen omdat het een waardevol contactmoment met de klanten vormt, maar ook omdat de bezorging een dure aangelegenheid is.
Amazon denkt, door nu de volledige controle te krijgen over die ‘last mile’, efficiënter en goedkoper te kunnen werken. Het wil zo ook minder afhankelijk zijn van logistiekbedrijven UPS, FedEx en DHL, die volgens het bedrijf het snel stijgende aantal pakjesleveringen – en de stijgende snelheid die de consument verwacht – niet kunnen volgen. Voorlopig knipt de e-tailer de banden met de bestaande logistiekverleners wel nog niet door: via logaritmes zal worden bepaald welke pakjesdienst een bestelling mag leveren. Vandaag heeft het bedrijf zelf al ruim 7.000 trucks en 40 vliegtuigen voor transport.