De strategische ommezwaai van Amazon om exclusieve producten niet langer zelf te produceren, maar ze te laten maken door derden, draait op volle toeren. Eind 2018 had de e-commercegigant al 223 exclusieve deals gesloten.
Huismerken ontwikkelen “te duur”
Dat Amazon vorig jaar het geweer van schouder veranderde en niet langer zelf exclusieve producten onder eigen merk(en) produceert, kwam doordat de hele operatie te duur werd. De groep besloot toen om de beschikbare middelen te reserveren voor het promoten van die huismerken en voor nieuwe producten exclusieve deals te sluiten met bestaande producenten. Exclusieve producten (die enkel bij Amazon verkrijgbaar zijn) blijven natuurlijk broodnodig om zich te onderscheiden van de concurrentie.
De gespecialiseerde Amerikaanse website RetailDive kon nu de hand leggen op een rapport van marktonderzoeksbureau Gartner L2, waaruit blijkt dat Amazon intussen al meer ‘exclusives’-partners telt dan huismerken: 223 tegenover 119. Belangrijkste categorieën daarin zijn kruidenierswaren, gezondheids- en schoonheidsproducten en huishoudtoestellen.
In ruil voor de ontwikkelingskosten, die de partners zelf moeten ophoesten, krijgen die merken niet alleen toegang tot het Amazon-platform met zijn enorme klantenbereik en het hele distributieapparaat (“binnen de twee dagen geleverd in heel de VS”), maar krijgen ze ook korting op de commissie. Terwijl ‘gewone’ derde verkopers die hun waren via Amazon willen slijten soms tot 20% commissie moeten afstaan aan het bedrijf van Jeff Bezos, is dat voor “Amazon Exclusives” maar 5%.