Amazon geeft op zijn webshop niet altijd de goedkoopste alternatieven wanneer klanten naar een bepaald product zoeken. Het kiest daarentegen vaak voor de producten die het zelf verkoopt of die via bedrijven worden verkocht die hun fulfilment via Amazon doen.
Tot 20 procent meer
Uit onderzoek van ProPublica blijkt dat Amazon in bijna driekwart van de gevallen niet het goedkoopste product in de ‘buy box’ zet. Wanneer klanten altijd voor die optie zouden kiezen, zouden ze tot 20 procent meer betalen voor hun bestelling. Toch blijkt uit onderzoek dat bezoekers meestal gewoon op ‘add to cart’ klikken, in plaats van verder op onderzoek te gaan.
Klanten kunnen producten ook vergelijken op basis van prijs plus de verzendingskosten, maar ook daar worden de eigen producten bevoordeeld, aangezien Amazon voor de eigen producten de verzendingskosten niet in rekening neemt. Daardoor krijgen de producten van Amazon in 80% van de gevallen een betere ranking.
Amazon laat in een reactie verstaan dat producten niet enkel op basis van de prijs in de ‘buy box’ terechtkomen, maar dat er ook rekening wordt gehouden met snelheid van levering en andere services. Dan rest natuurlijk wel de vraag waarom Amazon de verzendingskosten van de eigen producten niet in rekening neemt, wanneer het een ranking maakt op basis van de prijs plus verzendingskosten; zeker wanneer het gaat over een bedrijf dat er prat op gaat altijd de klant op de eerste plaats te zetten.