Amazon verkocht tijdens Prime Day, afgelopen dinsdag en woensdag, een recordaantal producten: wereldwijd gingen meer dan 300 miljoen artikelen, of 100.000 items per minuut, over de digitale toonbank. Uitspraken over omzet doet de techreus niet.
Tombola voor kleine ondernemingen
Amazon Prime Day 2022 gaat te boek als de grootste in de geschiedenis van het koopjesevenement, zegt Amazon zelf na afloop van de kortingsactie dinsdag en woensdag. Wereldwijd werden meer dan 300 miljoen artikelen verkocht, wat neerkomt op 100.000 artikelen per minuut. Alles samen zouden de shoppers zo 1,7 miljard dollar aan kortingen hebben “verdiend”, zowat vijf dollar per aankoop dus.
Consumenten bestelden vooral bij de externe verkooppartners op de marktplaats: hun omzetgroei oversteeg die van Amazons eigen verkopen, zo meldt het bedrijf. Drie weken op voorhand startte Amazon dan ook al een actie voor kleine bedrijven op het platform: onder de noemer Support Small Businesses to Win Big organiseerde Amazon een soort tombola waarmee shoppers prijzen konden winnen als ze bij kleine ondernemingen bestelden. Klanten gaven tijdens de drie weken voor drie miljard dollar uit.
Enkele van de bestverkopende categorieën wereldwijd waren consumentenelektronica (al dan niet van Amazon) en woonitems. Er werd vooral ’s avonds gewinkeld, maar voor het eerst ook via ‘live commerce’: de livestreams van duizenden influencers via Amazon Live haalden meer dan 100 miljoen views, aldus de e-commercereus.