Amazon verkocht deze zomer 37% meer, terwijl de winst zelfs verdrievoudigde. Het corona-effect houdt daarmee aan, meer nog dan analisten hadden verwacht. Kerst wordt “ongezien”, klinkt het.
Vooral hogere inkomens
In de drie maanden tot 30 september boekte Amazon alweer topcijfers: de omzet steeg met 37% naar 96,1 miljard dollar (82,34 miljard euro) en een brutowinst die zelfs met 197% groeide ten opzichte van vorig jaar. De winst kwam uit op 6,3 miljard dollar (5,4 miljard euro). En dan zitten de cijfers van de jaarlijkse Prime Day, de koopjestweedaagse die Amazon dit jaar op 13 en 14 oktober organiseerde, er nog niet bij.
Zoals te verwachten steeg vooral de onlineverkoop, met 38%, terwijl de omzet in fysieke winkels, waaronder supermarktketen Whole Foods, met 10% daalde. De omzet uit de verkoop door externe aanbieders op de onlinemarktplaatsen ging met 55% omhoog. Amazon presteerde ook beter dan analisten hadden verwacht: zij gingen gemiddeld uit van 7,41 dollar winst per aandeel, maar het werd 12,37 dollar. Qua omzet voorspelde Wall Street 92,7 miljard dollar, dus zo’n slordige 4 miljard minder.
Volgens CNN heeft de aanhoudende groei ermee te maken dat Amazon Prime-klanten vooral in de hogere inkomensklassen te vinden zijn, waardoor zij niet zozeer financieel getroffen zijn door de coronacrisis maar wel ander bestedingsgedrag vertonen: ze geven minder uit aan reizen en vrije tijd, maar meer aan producten voor in huis.
Coronakosten lopen hoog op
Voor het belangrijke vierde kwartaal verwacht het bedrijf van Jeff Bezos nu een omzet tussen 112 miljard en 121 miljard dollar (96 à 103 miljard euro), met een operationele winst tussen 1 en 4,5 miljard dollar (0,86 tot 3,86 miljard euro). De vork is bewust breed gehouden, omdat de onlinereus rekent op zo’n 4 miljard dollar aan coronagerelateerde kosten. Dat is dubbel zoveel als vorig kwartaal, omdat Amazon ziet dat de productiviteit toch daalt door alle Covid-maatregelen.
De kosten voor verzending stegen in het derde kwartaal daardoor met 57%, tot 15,1 miljard dollar. Hoe drukker het naar de eindejaarsperiode toe zal worden, hoe duurder ook het logistieke gedeelte wordt. En druk wordt het, garandeert CEO Bezos nu al: “We zien meer klanten dan ooit die vroeg hun eindejaarsgeschenken kopen, wat slechts een van de tekenen is dat het een ongezien eindejaarsseizoen wordt.”