Verkopers op Amazon zijn niet langer verplicht het e-commerceplatform de laagste prijs te garanderen. De beslissing komt er na forse kritiek van de Amerikaanse senator Richard Blumenthal en onderzoek vanwege de Duitse overheid.
Prijzen kunstmatig opgedreven
Amazon heeft geen exclusiviteit meer op de laagste prijs: de e-commercereus schrapt de voorwaarde die aanbieders ertoe verplichtte om het bedrijf uit Seattle steeds de best mogelijke prijs te geven. Vanaf nu is het dus mogelijk dat dezelfde producten elders goedkoper te vinden zijn, schrijft Reuters op basis van een anonieme bron.
Wellicht heeft Amazon zijn beleid veranderd omdat de regel steeds meer kritiek kreeg. De beslissing komt immers in de nasleep van een brief van de Amerikaanse senator Richard Blumenthal aan de federale handelscommissie, waarin hij argumenteert dat de praktijk “de concurrentie op de markt zou onderdrukken en de prijzen kunstmatig zou opdrijven”.
Blumenthal zei dat Amazon er in het verleden mee heeft gedreigd handelaren die de contractclausule schonden, van de marktplaats te verwijderen. Hij voerde aan dat dergelijke zaken concurrentieverstorend zijn en moet worden onderzocht door de Amerikaanse toezichthouders.
Onderzoek in Duitsland
Ook de Duitse mededingingsautoriteit heeft, in november al, een afzonderlijk onderzoek ingesteld met de vraag of Amazon zijn dominante marktpositie niet misbruikte in zijn omgang met externe aanbieders op het platform. Duitsland is de op een na grootste markt van Amazon.
Amazon zou daarom nu hebben besloten om externe verkopers op zijn platform niet langer te vertellen dat ze geen lagere prijzen kunnen aanbieden op concurrerende websites. Zelf heeft Amazon evenwel nog niet gereageerd op persvragen over de kwestie.