Een recordomzet van 75,5 miljard dollar (69 miljard euro), en toch vraagt Jeff Bezos aandeelhouders om te gaan zitten: door Covid-19 vreest Amazon in het tweede kwartaal tot 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro) verlies te draaien.
“Moeilijkste tijd ooit”
In het eerste kwartaal wist Amazon 26% meer omzet te boeken, met dank aan de coronacrisis. Ook de kosten stegen fors: naast preventie- en veiligheidsmaatregelen tegen Covid-19, moest Amazon tijdens de uitbraak 175.000 medewerkers in dienst nemen om aan de ongeziene vraag te kunnen voldoen. Daardoor daalde de operationele winst van 4,4 miljard dollar naar 4,0 miljard dollar (3,7 miljard euro), en kwam de winst net onder de verwachtingen uit.
Ondanks de groei noemt CEO Jeff Bezos het in een aandeelhoudersbrief “de moeilijkste tijd was die we ooit hebben meegemaakt“. Om de coronacrisis de baas te kunnen, is hij van plan om in de komende drie maanden vier miljard dollar extra te investeren in uitgaven met betrekking tot corona. Maar, en nu vraagt Bezos zijn aandeelhouders even te gaan zitten, dat kan dan wel tot verliezen leiden. Amazon verwacht in het tweede trimester een operationeel resultaat rond 1,5 miljard dollar onder nul.
“In normale omstandigheden, verwachtten we in het komende tweede kwartaal zo’n vier miljard dollar bedrijfswinst of meer. Maar dit zijn geen normale omstandigheden”, klinkt het. Een jaar eerder bedroeg de winst nog 3,1 miljard dollar. De omzet moet tussen de 18% en 28% groeien.
Op matje geroepen in VS
Het pessimisme van Bezos valt wel met een korreltje zout te nemen: Amazon is en blijft de onbetwiste winnaar van de coronacrisis. Na een tijdelijke dip in de aandelenkoers dit weekend verhoogden analisten meteen hun waardering voor het bedrijf. De extra kosten zullen de concurrentiepositie immers vooral versterken, de risico’s verminderen en resulteren in verdere groei.
Dat de onlinegigant zich een beetje zielig opstelt, past bij de boze brief die Bezos pas kreeg van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. De CEO wordt op het matje geroepen over het datagebruik van externe verkopers: uit onderzoek van de Wall Street Journal zou blijken dat Amazon gevoelige commerciële data van individuele marktplaatsverkopers gebruikt om concurrerende producten te ontwikkelen.
Nochtans verklaarde het bedrijf eerder aan het Huis van Afgevaardigden dat het dat niet deed. Niet alleen wordt Amazon er nu dus van verdacht zijn rol als grootste onlinemarktplaats in de Verenigde Staten uit te buiten, maar ook van valse – en mogelijk strafbare – verklaringen.