Dronken consumenten spenderen online gemiddeld ruim 440 dollar per jaar aan aankopen waarvan ze zich de dag nadien niets meer herinneren. Dat levert de sector alleen al in Amerika meer dan 48 miljard dollar op, waarvan het gros in de kassa van Amazon belandt.
Ontwaken met een kater (en een rekening)
Dronken online shoppen komt vaker voor dan men denkt. Dat blijkt althans uit een bevraging van website theHustle bij 2.174 Amerikanen die al eens diep in het glas durven te kijken. Bijna vier op de vijf (78% van de mannen, 80 procent van de vrouwen) geeft toe ooit al eens iets in benevelde toestand te hebben besteld en waarvan ze zich de volgende ochtend niets meer herinnerden. Tot ze de bevestigingsmail van hun aankoop in hun mailbox vonden…
Gemiddeld ging het om een besteding van 444 dollar per persoon, omgerekend een kleine 396 euro. Blijkt dat mensen in een dronken bui vooral kleding (66%), films en games (telkens 47%) en technologische producten (46%) kopen.
Opmerkelijk: amper één op de vijf respondenten stuurde het ‘ongewenste’ product achteraf terug. Alle anderen hielden het bij en betaalden het netjes. Of dat was uit pure schaamte dan wel omdat ze het product alsnog konden gebruiken of leuk vonden, is niet bekend.
Amazon profiteert (uiteraard) het meest
In de wetenschap dat er in de VS alleen al ongeveer 138 miljoen mensen geregeld alcohol drinken, becijferde TheHustle de markt van ‘dronken online aankopen’ in Amerika op een slordige 45 miljard dollar (ruim 40 miljard euro) per jaar.
Niet geheel verwonderlijk profiteert Amazon als populairste internetplatform het meest van de ‘dronken’ aankopen: liefst 85% van de betrokkenen kocht al eens iets bij Jeff Bezos & Co in benevelde toestand. Ebay (21%) en Etsy (12%) volgen op twee en drie. Supermarktketens Target (9%) en Walmart (5%) vervolledigen de top-5.