Amazon boekte in het zomerkwartaal ruim drie keer meer winst, terwijl de omzet met 13% steeg: de herstructureringen van CEO Andy Jassy werpen duidelijk hun vruchten af.
Regionale logistiek
Amazon is helemaal terug, na een post-coronadip vorig jaar. De e-commercereus draaide in de drie maanden tot 30 september 13% meer omzet, goed voor 143,1 miljard dollar (135 miljard euro), en klopte zo de verwachtingen van analisten. De winst verdrievoudigde naar 9,9 miljard dollar (9,4 miljard euro), tegenover 2,9 miljard dollar een jaar geleden.
Op retailgebied heeft Amazon een nieuwe stap vooruit gezet, zegt CEO Andy Jassy. De topman herstructureerde het logistieke netwerk in de Verenigde Staten naar acht regionale netwerken, waardoor de voorraden dichter bij de consument liggen en sneller kunnen worden geleverd. Die snelle leveringen drijven de bestelfrequentie op, zo blijkt. Ook in Nederland kondigde het bedrijf pas nog snellere bezorgopties aan.
Met 3% minder personeel
Jassy sneed dit jaar stevig in de kosten, zoals de winstsprong getuigt. Amazon eindigde de zomer met 1,5 miljoen mensen in dienst, 3% minder dan een jaar eerder. Het blijven wel dubbel zoveel medewerkers als voor de pandemie. Verder blijft het bedrijf veel verdienen aan advertenties (+26% omzet) en andere diensten aan verkopers (+20%) op het platform.
Voor het belangrijke eindejaarskwartaal verwacht de retailgigant een totale netto-omzet tussen de 160 en 167 miljard dollar, een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. De groei kan iets afnemen door de stijgende rentes en omdat mensen weer meer naar fysieke winkels trekken. Ook valt het op dat consumenten nog steeds geld uitgeven, maar dat ze op zoek zijn naar koopjes en goedkopere artikelen.