Zet je schrap: het is Amazon menens met Nederland. De aangekondigde Nederlandse webshop opent dit jaar de deuren met “miljoenen producten” en het bedrijf is volop op zoek naar verkooppartners voor de marktplaats. Volgt België mee in de slipstream?
Twintigtal productcategorieën
Amazon bestormt in 2020 de Nederlandse markt en is daarvoor volop externe aanbieders aan het rekruteren. De e-commercereus laat weten retailers te zoeken in meer dan twintig categorieën, waaronder kleding en elektronica. Wie zijn producten wil aanbieden op Amazon.nl, kan zich vanaf vandaag aanmelden bij het bedrijf.
“We zijn verheugd om nu zowel grote als kleine Nederlandse bedrijven de mogelijkheid te bieden te verkopen op Amazon.nl en onze andere Europese sites. Onze partners vergroten daarmee het aanbod voor Nederlandse consumenten en kunnen meer klanten bereiken in binnen- en buitenland”, verklaart Alex Ootes, verantwoordelijke voor de Europese expansie.
Ook in België
Op dit moment zijn via Amazon.nl alleen nog maar e-books te koop, voor de rest worden klanten doorgestuurd naar een Nederlandstalige versie van Amazon.de. Daar wil de Amerikaanse e-tailer verandering in brengen door een eigen ‘Nederlands’ aanbod te gaan voeren met ook lokale aanbieders. Zo gaat het bedrijf de concurrentie aan met huidige marktleiders bol.com en Coolblue.
Naar verwachting zal de Nederlandse aanval ook in Vlaanderen te voelen zijn, zegt RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey. Amazon is immers nu al nummer één in Wallonië, zonder dat er een Belgische website is. Als Waalse shoppers er geen punt van maken om op de Franse website te bestellen, lijkt de kans groot dat ook Vlaanderen voor de bijl gaat – zeker aangezien Vlamingen nu al massaal op Nederlandse platformen zoals Bol.com afstemmen. “Bol.com, Coolblue en anderen mogen zich schrap zetten”, meent Van Rompaey.
RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress 2020 – Consumer relevance in a digital world Op 6 februari vindt de zevende editie van het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress plaats. Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door net zoals vroeger beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. Ontdek hoe en waarom slimme keuzes maken de sleutel is tot succes. Dit jaar op de line-up:
Speciale prijs voor retailers: 275 euro (exclusief kosten en btw) U kan uw kortingscode aanvragen door een e-mail te sturen naar info@retaildetail.be. |