Amazon is vandaag de dag het grootste logistieke bedrijf ter wereld: er werken al meer logistiekmedewerkers dan bij FedEx of UPS. Dankzij die focus is Amazon ook de snelste pakjesbezorger van de Verenigde Staten.
Logistiek bijna onklopbaar
Concurrent Rakuten, de “Amazon van Japan”, houdt zijn Amerikaanse rivaal nauwgezet in de gaten. Met zijn datapoot Rakuten Intelligence stelde de Japanse e-commercespeler een analyse op van de logistiek bij Amazon in de VS. Om een idee te geven : de retailreus telt vandaag 390 magazijnen, 50 vliegtuigen, 300 vrachtwagens en 20.000 bestelbusjes.
“Bijna onklopbaar“, klinkt het besluit volgens vakblad Supply Chain Dive, dat inzage kreeg in de data. Amazon heeft inmiddels 648.000 logistieke medewerkers, dat is zowat de helft meer dan FedEx (450.000) of UPS (481.000). Het resultaat is dat Amazon vandaag zowat 45% van zijn leveringen zelf uitvoert.
Die interne aanpak werpt zeker qua snelheid zijn vruchten af: dit jaar bleef de gemiddelde totale levertermijn onder de drie dagen in de VS. Bij concurrenten zoals Walmart en Target lag de gemiddelde levertijd eerder rond de vijf dagen. De voorsprong begint al in de distributiecentra: bij Amazon geraken de meeste bestellingen nog binnen de dag de deur uit, bij andere spelers is die doorlooptijd vaak dubbel zo lang.
Netwerk van hubs en winkels
Investeringen in robotica om de processen in de distributiecentra te automatiseren spelen daarbij een grote rol, maar ook de spreiding van de voorraad in een netwerk van hubs dichterbij de consument. Zo slaagde de retailer er in de tweede helft van 2019 in om de tijd tussen de verzending en de thuislevering naar minder dan twee dagen terug te dringen.
Concurrenten in de VS doen daar bijna drie dagen over, al doen ook andere spelers (waaronder Target) er voordeel bij meer voorraad naar hun fysieke winkels te brengen. Door de winkels als kleine distributiecentra in te zetten, zegt die Amerikaanse keten bestellingen sneller bij de consument te kunnen brengen en vooral veel kosten te besparen.
Toch zet nog niemand anders de stap om ook de leveringen in eigen handen te nemen. Volgens Rakuten gebruiken Target noch Walmart hun eigen transportvloot om de laatste mijl naar de klant te overbruggen. Dat is alvast goed nieuws voor postdienst U.S. Postal Service, die sinds dit jaar officieel de titel van Amazons voornaamste pakjesbezorger kwijt is… aan het bedrijf zelf.