Na ontslagrondes en verliescijfers lijkt het weer beter te gaan met Amazon. Vorig kwartaal boekte de e-commercereus 9% groei, terwijl ook de winst terug is.
Stabiele e-commerce
Amazon verrast vriend en vijand met een sterk kwartaalrapport: in het eerste kwartaal van 2023 klokte de omzet af op 127,4 miljard dollar (115 miljard euro), goed voor 9% groei en beter dan analisten hadden verwacht. Ook de e-commerceverkopen bleven stabiel, wat op zich al een prestatie is. Begin vorig jaar waren in heel wat landen immers nog coronabeperkingen en dat zorgde voor uitzonderlijke e-commercegroei.
Zowel voor de winst als voor de groei moet Amazon weliswaar rekenen op zijn andere activiteiten, meer bepaald de AWS-cloudservices en reclamediensten. Bij AWS steeg de omzet met 16%, maar CFO Brian Olsavsky ziet de groei vertragen. In april was er al een forse terugval, omdat klanten door de economische onzekerheid op zoek gaan naar goedkopere alternatieven om hun data te bewaren. Reclame en advertenties zijn wel al goed voor een omzet van 9,7 miljard dollar en groeiden met 21%.
Na een verlies van 3,8 miljard dollar een jaar geleden, is Amazon weer uit de rode cijfers. Het kwartaal eindigde met 3,2 miljard dollar winst. Olsavsky zegt dat de arbeidsmarkt in de VS kalmeert, waardoor het de transport- en personeelskosten kon verminderen. Amazon schrapte de voorbije maanden ook 27.000 banen en sluit niet uit dat er nieuwe ontslagrondes kunnen volgen.