Een derde van alle aankopen in Duitsland wordt beïnvloed door Amazon, dat vandaag zijn 25e verjaardag viert. Zo goed als elke Duitse onlineshopper heeft ook al eens iets bij de webgigant gekocht.
Derde van alle non-foodomzet via Amazon
Vandaag wordt Amazon precies 25 jaar oud, maar toch blijft de invloed van de Amerikaanse retailreus nog sterk groeien. Niet alleen op het (macro-economische) wereldtoneel, zoals RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck betoogt, maar ook op de lokale fysieke detailhandel.
In Duitsland beginnen of eindigen een derde van alle non-foodaankopen bij Amazon, wist onderzoeksbureau IFH te becijferen. Ongeveer 31 procent van alle omzet in de Duitse non-foodsector – online of stationair – is al afhankelijk van Amazon.
Voor 24% gaat het om aankopen waarvoor consumenten zich bij Amazon oriënteerden en informeerden, de overige 7% zijn effectieve aankopen via het platform. Ofwel zoeken consumenten immers eerst productinformatie, reviews of prijzen bij de marktplaatsgigant vooraleer ze het product elders (ook fysiek) gaan kopen, ofwel kopen ze het rechtstreeks op het e-commerceplatform.
Meerderheid online aankopen
Hoewel de eigen verkopen – niet via de marktplaats, maar puur eigen retail – op het Duitse Amazon-portaal vorig jaar slechts met 2,2% stegen, wordt zo duidelijk hoe sterk de invloed van de onlinegigant is op het hele Duitse retaillandschap, aldus de onderzoekers. Zelfs een kwart van het marktvolume in de Duitse modesector, waarin Amazon zelf nog een relatief zwakke positie heeft, zou volgens IFH afhankelijk zijn van de Amerikaanse speler. In andere sectoren is dit aandeel nog aanzienlijk hoger.
Zo’n 60% van alle online aankopen en 27% van alle fysieke uitgaven zouden worden voorafgegaan door een informatiezoektocht op Amazon. In de huishoud- en elektrobranche zou dit zelfs oplopen tot respectievelijk 67% en 44%. Duitsers checken dus eerst op Amazon vooraleer ze naar de elektrospeciaalzaak trekken.
Veel vertrouwen in de Amazon-community
Amazon wordt vooral als prijsanker, voor recensies en voor aanbevelingen gebruikt. Consumenten blijken ook veel vertrouwen te hebben in de reviews op de platformsite: slechts 10 procent van de Amazon-klanten vertrouwt de klantwaardering met sterren niet, aldus het onderzoek. Zelfs Amazon-bestsellers en Amazon’s Choice-producten genieten een hoge mate van vertrouwen: maar respectievelijk 17 en 19 procent van de Duitse shoppers vertrouwt deze labels niet.
Dat vertrouwen leidt uiteindelijk ook tot conversie: liefst 94% van de Duitsers die regelmatig online shopt, heeft al eens iets bij Amazon gekocht. Jeff Bezos mag dus trots de kaarsjes uitblazen op de verjaardagstaart van zijn creatie: in 25 jaar tijd is de retailer een onmisbaar referentiepunt geworden voor consumenten, zelfs in Duitsland.