Volgens bronnen bij Amazon zou de webgigant het zoekalgortime hebben aangepast, om eigen producten en meer winstgevende producten hoger te rangschikken in de zoekresultaten.
Tegenstand
De Wall Street Journal schrijft dat de aanpassing eind vorig jaar heeft plaatsgevonden. Door de ingreep zouden producten die Amazon meer winst opleveren een hogere positie gekregen hebben in de zoekresultaten te nadele van meer relevante producten of vaak verkochte artikelen. Intern was er wel veel verzet tegen de aanpassing, met name van de ontwikkelaars van de zoekmachine.
Elke aanpassing aan het zoeksysteem van Amazon heeft brede implicaties omdat de ranglijst van de webreus een product kan maken of kraken. De zoekbalk van de site is de meest gebruikte manier voor shoppers om items online te vinden. En de meeste aankopen gebeuren op basis van de eerste pagina met zoekresultaten.
Sancties
De dubbele rol van Amazon – als marktplaatsbeheerder en als verkoper van eigen producten – is momenteel voorwerp van een onderzoek door de Europese Commissie. Die vraagt zich af of Amazon geen verkopersgegevens gebruikt om te zien welke producten goed verkopen en of het bedrijf van die info misbruikt maakt om dan vergelijkbare eigen producten te vrekopen aan een lagere prijs.
Voor vergelijkbare feiten kreeg Google twee jaar geleden een boete van 2,42 miljard euro van de Europese Commissie. De zoekgigant zou in de zoekresultaten de eigen dienst Google Shopping bevoorbeeld hebben.
Uit angst voor dergelijke sancties hebben juristen van Amazon er uiteindelijk op aangedrongen om de hoeveelheid winst per product niet direct mee te laten wegen in het zoekalgoritme. In de praktijk hebben de programmeurs andere variabelen in het algoritme opgenomen, die ervoor zorgden dat meer winstgevende producten toch hoger kwamen in de zoekresultaten.