Europa opent een officieel onderzoek naar Amazon: concurrentiewaakhond Margarethe Vestager verdenkt de onlinereus ervan de aanbieders op het platform oneerlijke concurrentie aan te doen.
Aanwijzingen van oneerlijk datagebruik
Na haar uithalen naar onder meer Google en Facebook heeft Margarethe Vestager het nu ook op Amazon gemunt: de Europese Commissie lanceert een onderzoek naar “mogelijk anticoncurrentieel gedrag” van de Amerikaanse webgigant. Het probleem ligt bij de dubbele rol van Amazon, dat zowel een marktplaats voor handelaars als zelf een handelaar is.
De Europese Commissie zegt aanwijzingen te hebben dat Amazon, dat als marktplaats voor onafhankelijke verkopers “continu data verzamelt over de activiteit op zijn platform”, concurrentieel gevoelige informatie zelf gebruikt. Het gaat dan over “data over de verkopers, hun producten en de transacties op de marktplaats” – informatie die alleen Amazon heeft en als rechtstreekse verkoper ook zelf benut.
Misbruikt het bedrijf de informatie die het dankzij zijn marktplaatsaanbieders heeft niet tegen die ‘partners’? En gebruikt het die data van andere handelaars niet om zichzelf te bevoordelen? Europa wil uitzoeken of Amazon zo geen oneerlijk voordeel heeft. Europees Commissaris Vestager laat weten dat het onderzoek prioritair is geopend, maar in een persmededeling benadrukt de EU dat er geen legale deadline is om het onderzoek af te ronden.
Amazon past contracten aan
Amazon is nochtans net tot een deal gekomen met de Duitse en Oostenrijkse concurrentie-autoriteiten, die zelf ook een onderzoek voerden. Ook daar ging het over de overeenkomsten die de platformspeler met handelaars sluit, maar dan vooral over de positie van die aanbieders ten opzichte van het machtige Amerikaanse bedrijf.
Wellicht niet toevallig heeft Amazon in het licht daarvan zijn marktplaatscontracten aangepast: niet alleen in Duitsland, maar ook op de andere markten waar de reus uit Seattle actief is. Zo kunnen aanbieders vanaf half augustus niet langer geschrapt worden zonder opzegtermijn van 30 dagen, kunnen handelaars Amazon ook aanklagen in hun thuisland (voorheen kon dat alleen in Luxemburg) en belooft het bedrijf meer transparantie in hoe het producten en reviews toont.
De Duitse autoriteiten laten weten dat ze hun onderzoek laten vallen, na de “verregaande verbeteringen”. Amazon belooft van zijn kant alvast hard verder te blijven werken aan nieuwe tools en diensten om zijn verkooppartners wereldwijd te helpen. Ook met het nieuwe Europese onderzoek zegt de Amerikaanse gigant mee te zullen werken.