Amazon komt nog machtiger uit de coronacrisis dan het al was: niet alleen heeft e-commerce de wind in de zeilen, de techreus investeert ook in coronatests en ‘s werelds eerste virusvrije toeleveringsketen. Het kan een opstap zijn naar de gezondheidszorg, denkt professor Scott Galloway.
Coronatests en wc-papier in de bus
Amazon investeert zijn volledige kwartaalwinst van vier miljard dollar – en mogelijk nog meer – in bescherming en eigen tests tegen het coronavirus. Jeff Bezos kocht al een heus testlabo om te zorgen dat het personeel – en op termijn wellicht zelfs de klanten – coronavrij kan blijven. Waarom? Terwijl de hele economie en bedrijfswereld plat ligt, wil Amazon op volle toeren blijven draaien.
“Amazon bouwt de eerste wereldwijd gevaccineerde toeleveringsketen“, zegt NYU-professor Scott Galloway tegenover Knack. Galloway is de auteur van het boek The Four over de macht van Amazon, Apple, Facebook en Google en is een notoir Amazon-kenner. “Ik ben ervan overtuigd dat Amazon die testen snel kan en zal uitbreiden van het personeel naar de klanten die lid zijn van zijn getrouwheidsprogramma Prime.”
De grootte en de groeizucht van het bedrijf uit Seattle zorgen ervoor dat Bezos moet beginnen uitkijken naar grote nieuwe sectoren, wil het zijn fenomenale groeitempo aanhouden en beleggers tevreden houden. Een volgende mogelijke sector is daarom de gezondheidszorg, denkt Galloway: “De waardering op de beurs impliceert dat Amazon in de komende vijf jaar zijn omzet met ongeveer 100 miljard dollar moet doen stijgen. Dat is 50 miljoen dollar per dag.”
Door niemand nog te stoppen
Niemand kan verhinderen dat de machtige wereldspeler daarmee nog veel machtiger kan worden, meent de Amerikaan. Zeker nu niet: Amazon is “too big to fail” en houdt momenteel zowat eigenhandig de Amerikaanse economie draaiende. “Er zijn al meer dan dertig miljoen werkloosheidsaanvragen in de Verenigde Staten, terwijl Amazon al 175.000 aanwervingen deed. Het komende jaar gaan we een massale migratie zien van personeel dat van kmo’s overloopt naar grote bedrijven”, aldus Galloway. Het personeel zal er dan mogelijk wel aan minder gunstige voorwaarden, zonder vast statuut en verplicht thuis moeten werken.
Alleen Shopify, waar vorige week Facebook en Instagram nog een samenwerking mee hebben aangekondigd, kan volgens Galloway een te duchten concurrent worden, omdat die e-commercedienst het net helemaal andersom aanpakt. Retailers en merken kunnen via Shopify een webshop openen, maar dan volledig onder eigen naam – in tegenstelling tot Amazon. Shopify is alleen achter de schermen zichtbaar, met eigen logistiek en ondersteuning. Een miljoen bedrijven wereldwijd en ruim de helft van de kledingfabrikanten die rechtstreeks aan consumenten verkopen, gebruiken de dienst.
Toch kan niemand Amazon echt bedreigen, onderstreept Galloway. Ook in de Benelux valt dus nog heel wat te verwachten, al is het nu door de coronacrisis nog vrij stil sinds de lancering van Amazon.nl eind vorig jaar. Daar komt de komende jaren wellicht verandering in, klinkt het.