Amazon haalt een nieuwe recordomzet en de winst komt in het vierde kwartaal uit op 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro). Dat is liefst 69% meer dan verwacht, met dank aan de spraaktechnologie van Alexa en de cloudservices van Amazon Web Services.
789 miljoen dollar cadeau van belastingen
Het is duidelijker dan ooit dat Amazon rijk wordt van technologie, niet van retail. De operationele winst van Amazon liep in het vierde kwartaal op tot 2,1 miljard dollar, ten opzichte van 1,3 miljard dollar vorig jaar. Daarmee overtreft het bedrijf de eigen stoutste verwachtingen, want het ging in oktober nog uit een operationele winst van 1,65 miljard (1,3 miljard euro).
Nieuwe Amerikaanse belastingmaatregelen gaven Amazon weliswaar een belastingvoordeel van 789 miljoen dollar (650 miljoen euro), een stevige bijdrage aan de nettowinst. De kwartaalomzet steeg met 38% naar 60,5 miljard dollar (49 miljard euro).
Over heel 2017 ging de netto-omzet met 31% omhoog naar 177,9 miljard dollar (135 miljard euro). Wel was er een winstdaling van 2% naar 4,1 miljard dollar (3,3 miljard euro).
Spraaktechnologie Alexa neemt pijlsnelle vlucht
Topman Jeff Bezos zegt dat vooral de verkoop van Amazon Echo en andere toestellen uitgerust met voice-assistent Alexa nog beter was dan verhoopt. Mogelijk zijn er op een jaar tijd al evenveel Alexa-toestellen verkocht als Kindle-apparaten in een decennium, tipt vakblad Ars Technica. Amazon wil dan ook zijn investeringen in de spraaktechnologie verdubbelen.
“We hadden een recordverkoop van apparaten met een heel hoge graad van klantenengagement, waaronder toegenomen voiceshopping, groei in het aantal functionaliteiten, meer partners waar we mee samenwerken en we hebben het aantal vaardigheden snel opgedreven”, zei CFO Brian Olsavsky daarover.
Nieuwe artificiële intelligentie brengt goed op
Artificiële intelligentie en technologie zijn ontzettend belangrijk voor de gigant uit Seattle, zoals ook uit de resultaten van de afdeling Amazon Web Services blijkt. Deze cloud- en technologiediensten voor andere bedrijven en retailers (waaronder belangrijke multinationals als Unilever, Kellogg’s en rivaal Netflix als klanten) zijn goed voor liefst 5,1 miljard dollar (4,1 miljard euro) omzet.
AWS tekende een omzetgroei van 45% op en haalde een winst van omgerekend 1 miljard euro. Dat heeft het mede te danken aan de lancering van heel wat nieuwe diensten, waaronder een hele resem toepassingen van artificiële intelligentie. Zo heeft Amazon het onder meer over Amazon Recognition Video, een tool voor video-analyse en die naar alle waarschijnlijkheid ook wordt gebruikt in de kassaloze supermarkt Amazon Go. Vorige maand opende de langverwachte hoogtechnologische superette in Seattle de deuren en de eerste reacties zijn alvast bijzonder positief.
Amazon van retailer naar technologiespeler
Amazon ontpopt zich steeds meer tot technologiespeler, maar op het gebied van internationale retail is het bedrijf nog steeds verlieslatend. De internationale netto-omzet zonder de AWS-diensten kwam uit 54 miljard dollar (+23%), maar ook de verliezen stegen naar een operationeel verlies van 3 miljard dollar (2,4 miljard euro). In Noord-Amerika steeg de netto-omzet met 33% naar 106 miljard dollar (85 miljard euro), goed voor een bescheiden operationele winst van 2,8 miljard dollar (2,2 miljard euro).
Retail kost Amazon met andere woorden nog altijd handenvol geld: de verzendkosten stegen 33% op jaarbasis en kwamen uit op 7,3 miljard dollar (5,9 miljard euro) in het vierde kwartaal. Online retailverkoop was in dat vierde kwartaal van 2017 goed voor 35,3 miljard omzet (28 miljard euro) en 20% groei op jaarbasis. De fysieke winkels – inclusief de supermarkten van Whole Foods – haalden een omzet van 4,5 miljard dollar (3,6 miljard euro).