Wish, de webwinkel die vooral bekend staat om zijn spotgoedkope hebbedingetjes, trekt nog deze maand naar Wall Street. Het bedrijf hoopt zo’n 1,1 miljard dollar (907 miljoen euro) op te halen met de beursgang.
Alternatief voor Amazon
Wish brengt 46 miljoen aandelen naar de beurs aan 22 tot 24 dollar (18 à 20 euro) per aandeel. Aan de bovenkant van de prijsvork zou de e-commercegigant op een waardering van 14 miljard dollar (11,5 miljard euro) uitkomen, schrijft Yahoo.
Wish is een echte prijsvechter. In aanloop naar de IPO heeft het Amerikaanse bedrijf zichzelf steeds meer geprofileerd als een goedkoop alternatief voor Amazon. Het richt zich met name op de prijsbewuste consument die het niet zo erg vindt dat zijn product wat langer op zich laat wachten, als dat betekent dat hij er aanzienlijk minder voor moeten betalen. In het aanbod van het platform – dat zo’n 150 miljoen artikelen bevat – is er naast allerlei prullaria ook steeds meer aandacht voor noodzakelijke producten zoals papieren zakdoeken en ontsmettingsmiddelen – het soort items dat ervoor zorgt dat klanten blijven terugkomen.
De lage prijzen hebben uiteraard ook een keerzijde. Tussen 2017 en 2019 evolueerde het verlies gunstig van 247 naar 136 miljoen dollar (204-112 miljoen euro), maar over de eerste negen maanden van dit jaar groeide het opnieuw aan tot 176 miljoen dollar (145 miljoen euro), schrijft Business AM. De omzet ging wel stevig hoger en bedroeg 1,75 miljard dollar (1,44 miljard euro).