Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.
Interne berichten
Terwijl onlineshoppers zich overal ter wereld schrap zetten voor de traditionele zomerse Amazon Prime Day – dit jaar een tweedaagse op 12 en 13 juli – bereidt de onlinegigant mogelijk een tweede koopjesfestival voor, in het najaar. Dat concludeert Business Insider op basis van gelekte berichten van Amazon aan z’n platformpartners.
Op het interne verkopersplatform zou de retailer namelijk aan verkooppartners hebben gevraagd om zich voor te bereiden op een promotioneel event in de herfst. Verkopers krijgen tot begin september de tijd om aantrekkelijke deals voor te stellen, met kortingen van minstens 20%. Mogelijk zou die tweede Prime Day – al dan niet onder die naam – in oktober plaatsvinden.
Het belang van Prime
Maar het enthousiasme bij de verkopers is beperkt, meldt Gizmodo. Zij moeten nu op korte termijn belangrijke budgettaire en voorraadbeslissingen nemen. Bovendien veroorzaakt zo’n koopjesfestival flink wat bijkomende druk op de distributiecentra en de bezorgdiensten, en dat terwijl de arbeidsvoorwaarden bij Amazon en z’n toeleveranciers nu al flink wat kritiek te verwerken krijgen.
Net als andere retailers ziet Amazon de onlinebestedingen wat teruglopen dit jaar. Een bijkomend koopjesevent kan dan helpen om de omzet op te krikken, denken waarnemers. Aanbiedingen maken ook het Prime abonnement aantrekkelijker – en trouwe Prime-leden zijn van het grootste belang voor Amazon omdat ze garant staan voor een vaste stroom aan inkomsten.
Steeds meer retailers hanteren abonnementsmodellen of zogenaamde Rundles, ‘recurring revenue bundles’. Meer daarover lees je in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-Made Re-tail van Pauline Neerman en Jorg Snoeck, dat zopas is verschenen.