Op drie jaar tijd is Amazon in de jaarlijkse rangschikking van ’s werelds grootste retailers doorgestoten van de tiende naar de derde plaats. De e-commercereus heeft zijn omzet bijna verdubbeld en geeft grootheden zoals Lidl, Carrefour en Aldi zo het nakijken.
Supermarkten spannen de kroon
Supermarkten blijven de retail domineren: liefst 65,5% van alle retailomzet kwam in 2018 van FMCG-spelers. In de top 250 van ‘s werelds grootste retailers die Deloitte elk jaar opstelt, is meer dan de helft (54% of 136 bedrijven) actief in de fooddistributie. De eerste Benelux-speler op de lijst is bijvoorbeeld Ahold Delhaize, met 74 miljard dollar omzet op de twaalfde plaats.
Het zijn dan ook foodretailers die de top tien aanvoeren: Wal-Mart blijft volgens Deloitte de nummer één op het wereldtoneel, een eer die het mede te danken heeft aan de innovaties van de warenhuisketen op het gebied van e-commerce. Verder prijkt Lidl-holding Schwarz Group op de vierde plaats, een plek hoger dan een jaar geleden, en zijn ook Aldi en Tesco present bij de grootste tien retailers.
Het mag dan ook niet verwonderen dat Amazon zich steeds meer op foodretail richt, en ondertussen snel stijgt in de rangschikking. Het bedrijf van Jeff Bezos drong in 2017 voor het eerst binnen in de top tien, toen als hekkensluiter, maar stoot vandaag al door naar de top drie. De winst gaat ten koste van Kroger, dat twee plaatsen naar beneden tuimelt.
Retailtop behoorlijk stabiel
Toch blijft de rangschikking over het algemeen vrij stabiel, merkt Deloitte. De groten worden groter – de lat om in de top 250 binnen te geraken lag dit jaar 200 miljoen euro hoger – maar het clubje blijft gelijk: er zijn in de top tien geen nieuwe spelers bijgekomen en ook de totale retailgroei bleef in de voorbije vijf jaar vrij beperkt.
2020 belooft alvast niet veel (positieve) beweging mee te brengen: de consultants gaan uit van een matige groei, door lagere consumentenuitgaven en lage inflatie in de meeste landen. De aanhoudende politieke en economische onzekerheid helpt ook al niet, net zomin als de uitbraak van het coronavirus in China.
Hoewel de top tien historisch gedomineerd blijft door Amerikaanse spelers (met de Duitsers Aldi en Lidl en het Britse Tesco als uitzonderingen), is Europa in de top 250 het sterkst vertegenwoordigd. Europese retailers bezetten 88 plaatsen in de lijst en zijn goed voor 34,4% van de omzet. Deloitte verklaart dat door de sterke internationale gerichtheid van Europese retailers: zij zijn ook in het grootste aantal landen actief.
De top tien
Rang | Evolutie | Bedrijf | Omzet 2018 (miljard dollar) |
1. | – | Wal-Mart | 514,405 |
2. | – | Costco | 141,576 |
3. | +1 | Amazon | 140,211 |
4. | +1 | Schwarz (Lidl) | 121,581 |
5. | -2 | Kroger | 117,527 |
6. | +1 | Walgreens | 110,673 |
7. | -1 | Home Depot | 108,203 |
8. | – | Aldi | 106,175 |
9. | – | CVS | 83,989 |
10. | – | Tesco | 82,799 |
Benelux-spelers in de top 250
Rang | Evolutie | Bedrijf | Omzet 2018 (miljard dollar) |
12. | NL | Ahold Delhaize | 74,076 |
25. | NL | Ikea-holding INGKA Holding B.V. | 41,470 |
103. | BE | Louis Delhaize | 10,130 |
118. | BE | Colruyt | 9,069 |
145. | NL | Jumbo | 7,302 |
207. | NL | Action | 4,974 |
231. | NL | Grandvision | 4,390 |