Amazon heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan zijn mobiele app: augmented reality. Met de nieuwe ‘AR-view’ kunnen gebruikers duizenden producten eerst 3D in hun woning zien alvorens ze echt aan te kopen.
Toegankelijke doorbraak voor AR?
Een selectie van duizenden producten in de categorieën meubelen, huisraad en woondecoratie komen in de app met behulp van de camera tot leven in de woning van gebruikers. Een 3D-simulatie van het gekozen product verschijnt dan in beeld en laat potentiele kopers toe om te zien hoe het er ‘echt’ uit zou zien.
Een kleine kanttekening daarbij is dat de app vooral de afmetingen van de items levensecht toont; verder komen de items nogal onduidelijk en in lage resolutie getekend over. De toepassing is ontwikkeld met de ARKit-technologie van Apple en is daarom momenteel ook enkel voor Apple-apparaten beschikbaar.
Toch kan het voor veel online shoppers een boeiende eerste kennismaking met augmented reality worden. IKEA lanceerde jaren geleden al een soortgelijke AR-toepassing om de meubelen van de keten virtueel te ‘passen’ in huis, maar kon daarmee niet op grote schaal doorbreken. Met de nieuwe functionaliteit brengt Amazon nu als één van de eerste een eenvoudig bruikbare en nuttige toepassing van AR op de markt.